Gå til forsiden av matoppskrift.no

14.5 prosent økologisk salgsvekst i dagligvarehandelen

Oppdatert: 19.09.2013 Publisert: 18.09.2013 Tema: Økologisk Forfatter: Fotograf: Freeimages.com




Salget av økologiske matvarer i dagligvarehandelen økte med nesten 15 prosent, som tilsvarer 657,2 mill. kroner, i 1. halvår 2013. En rapport fra Statens landbruksforvaltning (SLF) viser at melk, storfe, svin, egg og ikke minst grønnsaker har hatt økt produksjon eller salg. Den positive salgsutviklingen i flere sektorer vil trolig stimulere til økt produksjon.
Omsetningen av økologiske matvarer i dagligvarehandelen fortsetter å vokse. Det ble omsatt økologiske matvarer gjennom dagligvarehandel for 657,2 mill. kroner i 1. halvår 2013. Dette var en økning på 14,5 prosent sammenlignet med samme periode året før.
Det er spesielt grønnsaker som har hatt stor salgsvekst. Tidligere har meierivarer vært den største varegruppen av økologiske varer målt i salgsverdi. Men lav vekst innen meierivarer og sterk vekst innen grønnsaker har ført til at sistnevnte har blitt den største varegruppen av økologiske varer i 1. halvår 2013. I salgskanaler utenom dagligvarehandelen meldes også om god vekst i salget av økologiske produkter.

Den positive utviklingen for omsetningen av økologiske grønnsaker, frukt og bær fortsatte inn i 1. halvår 2013. Med økt etterspørsel og begrenset tilgang på importerte varer av god kvalitet, er det potensial for å øke den norske produksjonen.

Økt salg av økologisk kraftfôr

Kornåret 2012-2013 viste en svak forbedring fra det dårlige kornåret 2011-2012. Det var en økning i levert korn til kornmottakene på åtte prosent til 11 700 tonn. Det økologiske kornet utgjør om lag en prosent av alt dyrket korn. Andelen økologisk mathvete av all økologisk hvete var tilbake til normalt nivå i 2012-2013. Produksjonen av bygg og havre utgjør fremdeles størst andel av den økologiske produksjonen av korn, som i hovedsak skjer i Trøndelag.
Salget av økologisk kraftfôr hadde en vekst på 13 prosent fra forrige kornår. Veksten skyldes økt salg av økologisk drøvtyggerfôr og fjørfefôr. Økningen i salget av drøvtyggerfôr kan ses i sammenheng med høyere storfebestand og oppgang i melkeproduksjonen, samtidig som det har vært utfordringer med begrenset tilgang på grovfôr enkelte steder i vår.

Mer økologisk melk selges nå som økologisk

I tillegg til oppgang i økologisk melkeproduksjon benyttes også en større andel av melken som økologisk melk. Tine er fremdeles Norges desidert største produsent av økologiske meieriprodukter. Nest størst er Rørosmeieriet, som melder at de har hatt veldig godt vekst i omsetningen i 1. halvår 2013.
Det produseres lite økologisk kjøtt i Norge sammenlignet med konvensjonelt kjøtt. I år har det vært en vekst i produksjon av storfe og svin, og produsentene melder om god etterspørsel etter sine varer. Økologisk fjørfeproduksjon er fremdeles svært lav sammenlignet med konvensjonell produksjon, og etterspørselen etter produktene varierer fra aktør til aktør, fra stabilt marked til sterk vekst.

Produksjon av økologiske egg vokste sterkt fram til 2010, men sank i årene som fulgte som følge av lav salgsvekst. Nå er det ny optimisme og planer om å øke produksjonen.




Legg inn kommentar eller trykk liker på denne artikkelen.


Intern:2727


Ansvarlig utgiver: © 2002- Databasesør AS Adresse: Matoppskrift.no,
Major Laudalsvei 6, 4630 Kristiansand Orgnr.: 911 668 602 mva.
Følg meg på!