Gå til forsiden av matoppskrift.no

2008-nyheter fra Hansa. Olden og Grevens

Oppdatert: 23.02.2008 Publisert: 23.02.2008 Tema: Produktnyheter Forfatter: Fotograf: Hansa




Olden-eier Hansa Borg spår 2008 til å bli nok et rekordår for salg av vann på flaske, og lanserer denne uken to nye vannsmaker: Olden Dråpe kommer med eple/aronia mens Boble blir å få i smakskombinasjonen bringebær/rips.

I fjor ble det solgt over 22 millioner liter kildevann gjennom dagligvarehandelen her i landet, en økning på 3,7 millioner liter fra 2006 og mer enn en dobling fra nivået i 2005. I kroner og øre ble det i 2007 solgt kildevann for 311,6 millioner kroner, en økning på 14,3 prosent fra 2006. Av dette står smakstilsatt kildevann for 48 prosent.

– Vi har for lengst konstatert at stadig flere nordmenn velger vann fremfor brus, og trenden med å velge sunnere drikkevarer ser ikke ut til å stagnere i 2008. Som en konsekvens av dette lanserer vi nå to nye vannsmaker som vi regner med vil friste enda flere til å drikke enda mer vann. Olden Boble, som ble lansert for tre år siden, har vist seg å være en seriøs utfordrer til Farris og BonAqua. Med Olden bringebær/rips regner vi med å ta enda større markedsandeler, sier marketingsjef i Hansa Borg Bryggerier, Lisbeth Hope Frugård.
Som første norske aktør lanserte Hansa Borg stillvann med smak i 2005, Olden Dråpe. Med denne ukens nylansering kommer Dråpe nå i følgende smaksvarianter: Markjordbær, villbringebær, skogsbær – og nå eple/aronia.

– Den nye Dråpe-smaken skiller seg særlig ut fra konkurrerende produkter i markedet. Aronia er kanskje bedre kjent under navnet ”svartsurbær”; bærene er mørkerøde og syrlige og har et svært høyt innhold av antioksidanter, faktisk høyere enn blåbær. Indianerne i Nord-Amerika har i lang tid brukt aronia som medisinplante, men her i Norge er ikke bærene like kjent. Dette ønsker vi å endre på, sier Frugård.

Ny sukkerfri cidersmak – og Bayer på boks

Nye Olden-smaker er ikke den eneste nyheten fra Hansa Borg Bryggerier denne måneden. Også Grevens Eple Lett Cider er ny av februar 08, og med dette har markedsleder Grevens to sukkerfrie cidersmaker å tilby: eple og pære.

– Grevens er markedsleder i Cider-markedet, med en verdimarkedsandel på hele 60 prosent. Til sammenligning var andelen på 37 prosent i 2005, sier Lisbeth Frugård.
Enda en nyhet er Hansa Bayer på boks, med ny forbedret smak utviklet på Waldemars Mikrobryggeri i Bergen. Bayer-ølet var det aller første ølet Hansa laget i 1891, den gang til 18 øre flasken.

Hansa trapper opp kampen om helsebevisste øldrikkere


Etter å ha lansert landets første lavkarboøl, Ultra, i 2005, følger Hansa Borg nå opp med nyskapningen Pilsner Lite. Lavkalorisegmentet i øl-markedet var på over 340 millioner kroner i fjor, og er i kraftig vekst. Hansa Borg satser tungt på å bli markedsleder.

– Lavkaloriøl står i dag for 5 prosent av det totale ølsalget i dagligvaremarkedet, men vi ser et potensial for at dette tredobler seg til en 20 prosents markedsandel i løpet av en toårs periode. Og jeg ser heller ikke at det stopper der. I USA foretrekker over 50 prosent lavkarboøl, uten sammenligning av nordmenn og amerikanere for øvrig, sier marketingsjef i Hansa Borg Bryggerier, Lisbeth Hope Frugård.
Denne uken lanseres Hansa Pilsner Lite, som er nærmere vanlig pils i smak og utseende enn Ultra. Det nye ølet har 30 prosent færre kalorier og 70 prosent færre karbohydrater enn Hansa Pilsner. Nå ønsker Hansa Borg å bli landets markedsleder innen lavkaloriøl.

– I fjor ble det solgt 7,4 millioner liter lavkarboøl gjennom dagligvarehandelen her i landet, det vil si en økning på 6,4 millioner liter fra 2006. Denne formidable økningen skyldes blant annet at Carlsberg lanserte både Tuborg og Ringnes Lite i Norge. Det er lite som tyder på at veksten vil avta med det første – og det sier seg selv at det nå er viktig og riktig for oss å ta en stor andel i dette segmentet, sier Frugård.

Lavkarbo - trendy for begge kjønn

Da Ultra kom på markedet i 2005, var lavkarboøl et forholdsvis nytt fenomen i Norge. Ølet ble bedre mottatt av kvinner enn menn, men den trenden har etter hvert endret seg.

– Holdninger om at lavkaloriøl er forbeholdt ”slankegærne” kvinner, er ikke lenger å spore i markedet. Nå har også menn innsett at de kan spare inn noen ekstra kalorier på øl uten at det går utover smaken. Med Hansa Pilsner Lite skal denne følelsen forsterkes ytterligere, sier Lisbeth Hope Frugård.
En undersøkelse gjennomført av Synovate MMI høsten 2007, viser at 37 prosent av norske pilsdrikkere anser seg som potensielle storforbrukere av lavkarbo-øl, forutsatt en akseptabel smak på produktet.

– Folk er og blir opptatt av helse, og dette fokuset vil heller forsterkes enn svekkes i årene som kommer. Lettprodukter er ikke lenger feminint. Se for eksempel på lettbrusmarkedet; for en del år siden ble det sett på som nærmest litt pysete blant gutta å drikke lettbrus, men i dag eksisterer ikke lenger slike holdninger, sier Frugård.




Legg inn kommentar eller trykk liker på denne artikkelen.


Intern:1277


Ansvarlig utgiver: © 2002- Databasesør AS Adresse: Matoppskrift.no,
Major Laudalsvei 6, 4630 Kristiansand Orgnr.: 911 668 602 mva.
Følg meg på!