Gå til forsiden av matoppskrift.no

Drambuie i nytt design

Oppdatert: 28.09.2009 Publisert: 28.09.2009 Tema: Likør Forfatter:




Drambuie har de siste tre årene jobbet strategisk for å skape et yngre varemerke, ettersom den har vært mest kjent som en avec. Målet er å tiltrekke seg en yngre målgruppe gjennom å posisjonere seg som en mer allsidig likør. Et steg i foryngelsesprosessen er lanseringen av det nye flaskedesignet, der den klassiske flasken får en helt ny form. I forbindelse med nylanseringen har Silje Takle, landslagsbartender og barsjef på Etoile, Grand Hotel, tatt frem en rekke Drambuie-drinker som viser likørens bredde.

Den skotske whiskylikøren Drambuie er for mange synonymt med en klassisk avec. Trenden viser dog at færre velger å drikke avec etter maten og i stedet velger en drink eller cocktail. Dette har gjort at Drambuie de seneste 30 årene har merket en reduksjon i salg. Bedriften har som mål å gjenoppbygge den langsiktige tilveksten og har i en treårsperiode jobbet aktivt med å omposisjonere seg som en moderne likør som skal tiltrekke seg en yngre målgruppe. Et av stegene er lanseringen av et nytt flaskedesign som formidler en moderne og maskulin følelse.

– Drambuies flaskedesign har stort sett alltid vært den samme og er sterkt forbundet med avec. Derfor har man valgt å gjøre en ganske dramatisk forandring av forpakningen. En stor forandring er at man nå har en gjennomsiktig flaske slik at konsumentene kan se innholdet mens den originale oppskriften er den samme. Vi håper og tror at den nye forpakningen skal tiltale både eksisterende og nye konsumenter, sier Lars Skjerve i Maxxium Norway som distribuerer Drambuie i Norge.

Den nye flasken er høyere, smalere og med gjennomsiktig glass for å fremheve den vakre nektarfargede likøren. Den nye formen gjør også flasken lettere å håndtere og den tar mindre plass i baren. På flasken finnes et nytt symbol i form av en dobbel D som symboliserer at Drambuie er en likør som lever videre og som knytter sammen en lang historie med moderne tid. Flaskens skuldre har merker etter fiktive sverdhugg, som relaterer til Drambuies dramatiske historie (se nederst i artiklen).

Drinker signert Silje Takle

Silje benytter daglig Drambuie i sine drinker og har i forbindelse med lanseringen av det nye flaskedesignet tatt frem tre varianter, alle med Drambuie som base.

– Drambuie er en likør med et bredt smaksregister, noe som gjør den perfekt i drinker og cocktails. Vi har merket at mange av våre gjester er nysgjerrige på å prøve noe nytt og spennende, isteden for den vanlige standard drinken. Jeg velger nesten alltid Drambuie som base, på grunn av den komplekse smaken – dette gjør en, i utgangspunktet, kjedelig drink mer spenstig. Drambuie har også en unik historie – perfekt å underholde kunden med, mens man tilbereder drinken, sier Silje Takle, barsjef på Etoile.

Rebellion:

4 cl Drambuie,
6-8 bringebær,
2 cl sukkerlake og
2 cl sitronsaft.
Eplemost

Alt shakes sammen med is, og hell over i et stort rocksglass.
Toppes med eplemost.
Garner med bringebær.

Passion:

4 cl Drambuie,
2 cl pasjonsfruktpuré,
2 cl sukkerlake,
6-8 mynteblader.

Alt helles i en shaker med is.
Om ønskelig kan det tilsettes 3 cl sitronsaft for en syrligere drink.
Shake med is og hell alt over i et stort rocksglass.

Mystery:

2 stilker rips

4 cl Drambuie,
2 cl sukkerlake
3 cl sitronsaft

Mudle to stilker rips i en shaker.
Tilsett Drambuie, sukkerlake og sitronsaft.

Shake med is, og dobbeltsil over i avkjølt cocktailglass.
Garner med en ripsstilk.

Fakta Drambuie

Historie
Drambuie er en likør med smak av skotsk whisky, lynghonning og urter. Ifølge den skotske sagaen var likøren med i slaget ved Culloden i 1746 da Charles Edward Stuart, eller Bonnie Prince Charlie, gikk i land på britisk jord for et oppgjør om tronen.

Bonnie Prince Charlies armé måtte erkjenne sitt nederlag og Bonnie måtte flykte hals over hode. Under flukten fikk han hjelp av høvdingen John Mackinnon fra Isle of Skye. Som takk for hjelpen hadde ikke prinsen annet å tilby enn oppskriften på sitt elskede eau-de-vie. Oppskriften har siden dette blitt ført gjennom generasjonene av familien Mackinnon og på Isle of Skye ble drikken med tiden kalt ”An dram Buidheach”, i dag Drambuie, som betyr ”drikken som tilfredsstiller”.

The Drambuie Liqueur Company eies fremdeles av familien Mackinnon i Edinburgh og likørens spennende bakgrunn og historie er noe familien er stolt av. Drambuie har i løpet av sin snart 100-årige moderne historie gått igjennom flere faser. En storhetstid var på 50-tallet i USA da The Rat Pack-sangeren Frank Sinatra ble sett med en Rusty Nail i hånden, en klassisk cocktailfavoritt med Drambuie og whisky på is.
Nyheter
Drambuie har i flere år jobbet etter målsettingen å øke likørens bruksområde fra å fremstå kun som en avec til også å benyttes i drinker og cocktails. I motsetning til mange andre likører har Drambuie et relativt høyt alkoholinnhold, 40 prosent, noe som gjør den perfekt som base i drinker og ikke bare som en smakstilsetning. På 50-tallet var Drambuie populær i drinker, som Rusty Nail, og bedriften fortsetter arbeidet med å tilnærme seg en yngre målgruppe. Et av stegene mot å tilpasse varemerket til en yngre målgruppe er lanseringen av den nye flasken som nå går fra en tradisjonell form, sterkt forbundet med avec til en mer moderne forpakning for et bredere bruksområde.

I motsetning til den tidligere butte flasken som ikke var gjennomsiktig er den nye flasken høy og helt gjennomsiktig, noe som gjør at likørens farge ikke lenger skjules av flasken. Den nye flasken kommuniserer også en maskulin og moderne følelse og har fått et symbol i form av den dobbel D. Den symboliserer at Drambuie er en likør som lever videre og knytter sammen en lang og spennende historie med den moderne tid. Symbolet omkranses av fire diamanter som står for Drambuies fire kjerneverdier; risiko, mystikk, lidenskap og opprørskhet, som igjen kan forbindes med Bonnie Prince Charlie.





Legg inn kommentar eller trykk liker på denne artikkelen.


Intern:1691


Ansvarlig utgiver: © 2002- Databasesør AS Adresse: Matoppskrift.no,
Major Laudalsvei 6, 4630 Kristiansand Orgnr.: 911 668 602 mva.
Følg meg på!