Gå til forsiden av matoppskrift.no

EU viser vei for norsk nisjemat

Oppdatert: 10.10.2004 Publisert: 10.10.2004 Tema: Tradisjoner Forfatter: Fotograf: Dag Øyvind Olsen, Newswire




Brussel (NW): Lovbeskyttelse av matprodukter i EU er blitt så populært at søknadene hoper seg opp. – Også norske matprodusenter kan tjene mye på å beskytte sine særegne produkter, mener EUs landbrukskommisjon.
Rundt 650 europeiske matprodukter har fått lovbeskyttelse etter at EU for 12 år siden innførte sin opprinnelsesbeskyttelse. En tilsvarende norsk ordning, kalt Beskyttede betegnelser, ble etter mønster fra EU etablert for vel to år siden. Ordningene gir lovbeskyttelse til navn på matvarer med spesiell geografisk tilhørighet, tradisjon eller særpreg.
Beskyttelsen innebærer at ingen uten lov kan kopiere produktet, samtidig som forbrukerne er garantert informasjon om hvor maten geografisk kommer fra. Det er også med på å sikre regional utvikling gjennom matproduksjon.

Store fordeler
I EUs landbrukskommisjon i Brussel vokser stabelen med søknader om beskyttet betegnelse dag for dag.
Tallet på matprodukter som har fått lovbeskyttelse varierer voldsomt mellom de ulike EU-landene. Til nå har for eksempel over 30 italienske ostetyper fått beskyttelse, mens Sverige bare har to oster, Svecia og Hushållsost, på listen.
Den tilsvarende norske ordningen omfatter to godkjente produkter. Det er Økologisk Tjukkmjølk fra Røros og Ringerikserter. Søknadene fra ni andre produkter er nå til behandling hos Matmerk, som sammen med Mattilsynet administrerer ordningen.

– Norske produkter som får beskyttelse kan utnytte det på flere måter. Ikke minst gir det store muligheter i markedsføringen. Beskyttede produkter får også lettere innpass på det europeiske markedet, sier Gregor Kreuzhuber til nyhetsbyrået Newswire.
Kreuzhuber, som er talsmann for EUs kommisjon for landbruk, fiske og distriktsutvikling, mener at ordningen gir både produsenter og forbrukere store fordeler.

– Landbruksreformen som EU arbeider med nå, vil gi reduserte subsidier til masseprodukter og mer til matvarer av høy kvalitet og med nasjonalt særpreg, sier han.

Mer nisjemat
Ifølge Kreuzhuber viser undersøkelser at de europeiske forbrukerne i stadig større grad ønsker å vite hvor matvarene kommer fra.
– Forbrukerne er også villig til å betale en høyere pris for slike varer. Spesielt gjelder dette de mer kresne forbrukerne. Dermed blir også verdiskapingen for matprodusentene større, sier han.
– Det gir mange matprodusenter et konkurransefortrinn. Vi vet at de enkelte land kommer til å eksportere stadig mer av sine egenproduserte matvarer. EU arbeider aktivt for å sikre verdien av beskyttelsesordningen.
På grunn av den store søknadsmengden vurderer EU nå å begrense bredden i produkter som skal lovbeskyttes i Europa. Det er mulig at mineralvann og flaskevann ikke vil få slik beskyttelse.
– Ikke alle produsenter vil ha like stor nytte av slik merking. For at et produkt skal kunne eksporteres, må det ha et potensial i andre land, enten ved at det er kjent allerede, eller at det oppfattes som spennende og eksotisk. Men det er klart at for mange av produktene har det også en verdi lokalt å få lovbeskyttelse, sier Gregor Kreuzhuber.




Legg inn kommentar eller trykk liker på denne artikkelen.


Intern:387


Ansvarlig utgiver: © 2002- Databasesør AS Adresse: Matoppskrift.no,
Major Laudalsvei 6, 4630 Kristiansand Orgnr.: 911 668 602 mva.
Følg meg på!