Gå til forsiden av matoppskrift.no

Enkle drinker mest trendy

Oppdatert: 12.03.2008 Publisert: 12.03.2008 Tema: Vodka Fotograf: Knut Pettersen




Drinktrendene endrer seg stadig vekk. Noen går i loop, mens helt nye også oppstår. Nå opplever vodkaen et comeback i utelivsmarkedet, og enkle drinker er det som gjelder.

2 av 3 norske vodkadrikkende ungdom i alderen 20-24 år har drukket vodka på bar i løpet av den siste måneden. Dette tallet er mer enn dobbelt så høyt sammenlignet med de i alderen 55-65 år. Det viser en brukerundersøkelse gjennomført av Altia blant 2700 personer i Finland, Sverige og Norge.
– De siste årene har vi sett at vodkakonsumet har økt, og da særlig på barer. Dette skyldes delvis alle de ulike smakene som har kommet på markedet, men også at drinktrender går i loop. Vi opplever kanskje særlig at vodkaen opplever et ”comeback”. Det er også blitt vanligere å shotte vodka, sier Koskenkorvas produktsjef i Bibendum, Nina Nordsæter Hernes.

Koskenkorva vodka gjennomgikk en storstilt relansering i fjor høst, og er nå å finne i flere barer her i landet enn noen gang tidligere. Den finske vodkaens norske importør, Bibendum, samarbeider tett med noen av landets mest erfarne bartendere, og har derfor god innsikt i hva som serveres i utelivsmarkedet.
– Vi ser at folk ute på barene lar seg inspirere av det de ser på TV. Før ”Sex og singelliv” gikk på TV var det knapt noen som visste hva Cosmopolitan var. I dag er denne drinken fortsatt populær, særlig blant jenter. Jenter drikker generelt mer drinker enn gutter, i tillegg til at det går mye i hvitvin og champagne på glass. En annen trend vi ser, er at enkle drinker – som for eksempel vodka/ tonic og vodka/ tranebærjuice – er veldig ”hot” for tiden. Derimot er ”gamle” cocktails, som dry martini, Bloody Mary og Sex on the beach, litt utdaterte. Det samme gjelder bitter-drinker, sier Hernes.

Funky i Oslo øst

Ser man på de ulike drinktrendene, er det også store forskjeller på hva folk drikker, avhengig av hvor de bor og hvor de kommer fra.

– På østkanten er det mange som vil ha litt sære, funky drinker, som gjerne tar lang tid å lage. På Oslo vest derimot går det mye i enkle drinker. Publikum er lite krevende, de er først og fremst opptatt av at det skal gå kjapt i baren. Dette ser vi også at er trenden internasjonalt. For eksempel var en av bartenderne som er tilknyttet Koskenkorva i St. Tropez i sommer, og der registrerte han at ”alle” drakk vodka/ tonic, vodka/ tranebærjuice og gin/ tonic, sier Nina N. Hernes.
Hun synes det er vanskelig å spå hva slags sprit eller drink som blir trendy i 2008, ikke minst fordi markedet er lett påvirkelig og endrer seg fort. Men en ting er hun overbevist om:
– Ser vi til trendsteder som London, New York, St. Tropez – og Stockholm for den sakens skyld – er det ikke uvanlig at det som blir trendy her etter hvert også flytter seg til Norge.

De kuleste drinkene akkurat nå:

1. Gin / tonic
2. Vodka / tonic
3. Rom / cola
4. Vodka / tranebærjuice

Funn fra undersøkelsen om drikkevaner blant folk over 18 år i Finland, Sverige og Norge:

Når/hvordan drakk du vodka sist?

I drink:
Over 63 prosent av nordmenn
32 prosent av finnene
20 prosent av svenskene

Hjemme:
32 prosent av finnene
13 prosent av svenskene
15 prosent av nordmennene

På fest:
29 prosent av nordmennene
20 prosent av svenskene
15 prosent av finnene




Legg inn kommentar eller trykk liker på denne artikkelen.


Intern:1287


Ansvarlig utgiver: © 2002- Databasesør AS Adresse: Matoppskrift.no,
Major Laudalsvei 6, 4630 Kristiansand Orgnr.: 911 668 602 mva.
Følg meg på!