Gå til forsiden av matoppskrift.no

Finsk bestselger relanseres – vil bli størst i Norge

Oppdatert: 27.09.2007 Publisert: 27.09.2007 Tema: Vodka Forfatter:




Etter 54 år på markedet med samme uttrykk har den finske bestselgervodkaen Koskenkorva gjennomgått en total ansiktsløfting. Nå skal polets hyller fylles med moderne og stilrene vodkaflasker. Med dette grepet satser importøren Bibendum på å gjøre finnen til Norges mest solgte vodkamerke.

I disse dager vil vinmonopolets kunder over hele landet få seg en overraskelse om de kjøper en flaske Koskenkorva. Etter at vodkaflasken har sett mer eller mindre lik ut siden 1953, har det britiske byrået Design Bridge nå gitt flasken et nytt, friskt og moderne design som skal gjøre at enda flere målgrupper vil kunne identifisere seg med Koskenkorva. Med dette håper vin- og brennevinsimportøren Bibendum, som importerer den finske vodkaen til Norge, å ta markedsandeler i et voksende segment.

– Å gi Koskenkorva en ny innpakning nå, var ikke en dag for tidlig. De gamle flaskene var konservative og hadde behov for en oppgradering; de skilte seg ikke nevneverdig ut blant de andre vodkaflaskene på polet. Med ny profil søker vi nye målgrupper. Vi regner med at et enda bredere publikum i tiden fremover vil få munnen opp for det som er Finlands desidert mest solgte vodka. Vi har store forventninger til denne relanseringen, sier produktsjef i Bibendum, Nina Nordsæter Hernes.

For selv om salget av Koskenkorva går så det suser i Finland med 8 millioner solgte liter i 2006, ligger ikke merket lenger på toppen i Norge. Det akter Bibendum å gjøre noe med.
– Brennevin er et område vi definitivt skal satse mer på i tiden fremover, og å gi Koskenkorva et nytt og mer moderne image – men uten å røre innholdet – er et av grepene som virkelig understreker dette, sier Hernes.

Bibendum overtok importør- og distribusjonsansvaret for Koskenkorva i 2005, og salget økte med 10 prosent i 2006. Totalt ble det solgt 500.000 liter . Etter høstens relansering forventer selskapet en dobling av salget i løpet av en toårs periode, ikke minst som en følge av økt satsing på produktet i bar- og restaurant-segmentet.
– På sikt har vi ambisjoner om å gjøre Koskenkorva til et mer internasjonalt kjent merke, og til den mest solgte vodkaen i Norge. Koskenkorva holder høy kvalitet og benytter en av verdens mest avanserte destilleringsmetoder – og er med dette blant de reneste vodkaene som finnes på det internasjonale markedet. Nå håper vi at det nye designet vil gjenspeile flaskens innhold bedre enn det forrige, sier Nina Nordsæter Hernes.

Kort om Koskenkorva

Det er det finske, statlige selskapet Altia Corporations som eier og produserer Koskenkorva vodka. Vin- og spritimportøren Bibendum importerer Koskenkorva til Norge.
Relanseringen er den største brand investeringen i Altia de seneste årene, og søker nå vekst i internasjonale markeder.
Koskenkorva har fått sitt navn etter en by i Österbotten med samme navn. Direkte oversatt betyr Koskenkorva ”fossens øre”, som viser til plassen der fossefallet begynner.





Legg inn kommentar eller trykk liker på denne artikkelen.


Intern:1192


Ansvarlig utgiver: © 2002- Databasesør AS Adresse: Matoppskrift.no,
Major Laudalsvei 6, 4630 Kristiansand Orgnr.: 911 668 602 mva.
Følg meg på!