Gå til forsiden av matoppskrift.no

Flere typer øl i butikken

Oppdatert: 22.05.2007 Publisert: 22.05.2007 Tema: Øl Forfatter: Fotograf: Brewers of Europe




Oslo (NW): Utvalget av både norsk og importert øl i butikkene øker kraftig. Vi kjøper ikke lenger bare pils.
– I dag finnes det over 150 sorter norsk og utenlandsk øl å få kjøpt i Norge. Utvalget har aldri vært så stort som nå, sier Torbjørn Skogvold i Aass Bryggeri.
Han mener økt reisevirksomhet har gjort nordmenn mer åpne for å prøve noe nytt både på tallerkenen og i glasset.

Økt spredning

For få år siden var det uvanlig å finne mer enn noen få typer utenlandsk øl i butikkene. Nå selger norske dagligvarebutikker øl fra hele verden. Over 100 utenlandske øltyper importeres i dag til Norge.
Samtidig som norske nisjebryggerier har fått innpass i butikkhyllene, utvider de store bryggeriene sine salgsområder.
– Før solgte vi nesten alt ølet vårt i østlandsområdet. Nå finnes det Aass-øl i butikker fra Trøndelag til Rogaland. Mye av spredningen har skjedd det siste året, sier Torbjørn Skogvold.
Bryggeriene utvider også stadig sortimentet. I mai kommer Aass med tre nye øltyper, fra lyst hveteøl til kobberfarget pale ale og det mørke stout.
– Gourmet-ølet passer spesielt godt til ulike typer mat. Det lyse hveteølet er fint følge til fisk, sjømat og lyse kjøttretter, mens stout passer bra til mørke kjøttretter.
Øl er også ypperlig som ingrediens i mat. Reker kan for eksempel marineres med chili, koriander og hveteøl. Pølser kan trekkes i pale ale eller bayer.
– Ølet gir maten både smak og fylde på samme måte som vin. Øl har 800 ulike smakskomponenter og er en like kompleks drikk som vin, sier Skogvold.

Verden rundt

Nettopp den økte interessen for mat fra hele verden er en hovedårsak til at de store supermarkedene satser på mangfold i øl-avdelingen.
– Vi har som mål å ha øl fra alle verdens kjente øl-land og fra alle norske bryggerier, sier kategorisjef Nils Petter Erikson i Norgesgruppen.
Utvalget er best i store butikker som Ultra og Meny, i tillegg til store selvstendige matvarehus i de største byene.
– Akkurat nå har vi jobbet med å få inn et øl som passer til sushi, og da falt valget på et lyst japansk øl, sier Erikson.

21 ølregioner

Det er mye lokalpatriotisme knyttet til øl. Det har ført til at de store matvarekjedene har lempet på uniformerte hyllekrav.
– Vi har delt Norge inn i 21 ulike øl-regioner. I hver region er utvalget av øl forskjellig, og utvalget er naturlig nok størst i de store butikkene i storbyene.
Innovasjon i mat og drikke starter som regel i hovedstaden og brer seg sakte utover i landet.
– Det er også tilfelle med interessen for ulike øl-typer, sier drikkevaresjefen i Norgesgruppen.




Legg inn kommentar eller trykk liker på denne artikkelen.


Intern:1089


Ansvarlig utgiver: © 2002- Databasesør AS Adresse: Matoppskrift.no,
Major Laudalsvei 6, 4630 Kristiansand Orgnr.: 911 668 602 mva.
Følg meg på!