Gå til forsiden av matoppskrift.no

Husker du Stroh?

Oppdatert: 09.12.2007 Publisert: 09.12.2007 Tema: Rom Forfatter:




Rom-merket Stroh forsvant fra det norske markedet i 1999, men gjør i disse dager comeback. Line Enerhaugen, hos importør Maxxium Norge, er overrasket over merkets store gjenkjennelseseffekt.

- Vi ser at det er mange som husker Stroh og bestiller det gjennom Vinmonopolets bestillingsliste. Siden relanseringen i september i år, har over 80 prosent av salget av Stroh 60 kommet derfra. Det er spesielt at størsteparten av salget går via Vimonopolet istedenfor HORECA, noe som viser at merket har kvaliteter som huskes, forteller Enerhaugen.

Stroh er rom tilsatt krydder og urter, og kommer i de to variantene Stroh 40, Stroh 60. Tallene representerer alkoholstyrken, og serien inneholder opprinnelig også Stroh 80, men denne selges ikke i Norge da den inneholder for mye alkohol.

Det verdenskjente rom-merket ble grunnlagt av Sebastian Stroh. I 1832 startet han det som skulle bli en østerriksk suksesshistorie, og i dag er merkevaren tilgjengelig i over 30 land i hele verden. Stroh verdsettes for sin spesielle smak og aroma, og markedsføres som ”the spirit of Austria”.

Stroh siden starten:

  • 1832: Sebastian Stroh starter profesjonell produksjon av likør og eau-de-vie.
  • 1900: Stroh vinner gull i verdensutstillingen i Paris.
  • 1926: Stroh produserer 1,2 millioner flasker med 100 forskjellige varianter (fruktbrennevin, kremlikør, bitters etc.).
  • 1969: Hanno Maurer Stroh, tar over driften av selskapet som femte generasjon.
  • 1970-71: Salget av Original Stroh går kraftig opp. Den internasjonale suksessen til begynner.
  • 1977-1980: Byggingen av en moderne fabrikk begynner.
  • 1990-92: Sebastian Stroh ekspanderer østover og oppretter underavdelingene Stroh Ungarn, og Stroh Transylvania.
  • 1993: Stroh er det mest kjente rom-merket i Østerrike og det mest kjente østerrikske rom-merket i Tyskland. På taxfree-markedet er Stroh tredje størst på rom.
  • 1994: Stroh produserer mer enn 10 millioner flasker per dag.
  • 1995/96: Et strategisk samarbeid mellom Stroh, Stock og det tyske brennevinsselskapet Eckel, gir økt fokus på internasjonal markedsføring.
  • 1997: Stroh og Stock fusjonerer og blir til selskapet Stock & Stroh GmbH. Selskapet bytter navn til Stock Austria GmbH i 1998.
  • 2001: Cola mit Strohhalm introduseres - en moderne versjon av rom og cola på boks.
  • I dag: Stroh er en del av Stock Austria, og markedsføres i Norge av Maxxium Norge AS.





Legg inn kommentar eller trykk liker på denne artikkelen.


Intern:1233


Ansvarlig utgiver: © 2002- Databasesør AS Adresse: Matoppskrift.no,
Major Laudalsvei 6, 4630 Kristiansand Orgnr.: 911 668 602 mva.
Følg meg på!