Gå til forsiden av matoppskrift.no

I sesongen er kål en av våre største varegrupper

Oppdatert: 18.05.2009 Publisert: 18.05.2009 Tema: Grønnsaker Forfatter: Fotograf: Inkognito




- Når den norske nykålen kommer fra ca. Midten av mai, så er det et av årets store temaer for oss som jobber med frukt og grønt. Da legger vi inn ekstra ressurser for å eksponere dette produktet, som holder absolutt topp kvalitet.
Dette sier Pål Westby. Han er kategorisjef for frukt og grønt i Norgesgruppen, landets klart største aktør innen dagligvare med en markedsandel på ca 40 prosent.

- Sammen med Bama og Gartnerhallen lager vi egne magasiner med inspirerende artikler og oppskrifter. Og i butikkene, som vi har et meget bra samarbeid med, setter vi av ekstra plass og bruker eget eksponeringsutstyr for å fremheve de norske sesongvarene, sier han.
Westby forteller at tilgjengeligheten i butikk er viktig og at de ferske sesongvarene ideelt sett bør stilles ut på et stort skråbord i starten av frukt- og grøntavdelingen.

- Alle legger merke til at de ferske varene er å få, og da kjøper vi rikelig av det også. Vi nordmenn er flinke til å følge sesongene til de norske grønnsakene. I sesongen selger vi veldig et stort volum av kål som blomkål og nykål. På denne tiden er dette en av de største varegruppene i hele butikken - omsetningsmessig, sier han.
Årlig selger Norgesgruppen 3500 tonn hodekål – inkludert hvitkål, rødkål og nykål. Norsk blomkål selges det 2500 tonn av.

- Norsk blomkål er en norsk vare helt i verdensklasse. Dette gjelder både smak, kvalitet og utseende, sier Westby.
En annen populær kålsort er brokkoli, som det omsettes ca. 6000 tonn av totalt i Norge.

- Sesongen for norsk brokkoli varer fra begynnelsen av juni til ut oktober. Dette er brokkoli av veldig bra kvalitet. I det hele tatt har brokkoli hatt en fantastisk økning de siste årene. Brokkoli er stor i omsetning og selges jevnt og trutt hele året, sier Westby.

Romanesco

De siste årene har det kommet også andre, mindre kjente kålsorter i butikkene. Kål er ikke lenger bare kål.

- Vi har for eksempel savoykål, knutekål, pak choy og romanesco. Pak choy kommer opprinnelig fra Østen, og brukes mye i wokretter, sier han.
Romanesco skiller seg også ut.

- Romanesco, er en spesiell sort, en krysning mellom blomkål og brokkoli. Smaken er mild og fin og minner om blomkål. Men den har et uvant utseende, så folk forbinder den med eksotiske grønnsaker, sier han.
Westby forteller at det selges lite av disse spesialsortene foreløpig.

- På tross av enkelte markedsfremstøt, så klarer vi ikke å få fart i salget. Men det går jevnt og trutt. Vi kan jo sammenligne med rødløk: For 10 år siden var det nesten ingen som kjøpte den. Nå er rødløk en av sortene som øker mest i grønnsaksdisken, sier Westby.

- I det hele tatt øker forbruket av grønnsaker kontinuerlig. Det er en flott utvikling, konkluderer Pål Westby.




Legg inn kommentar eller trykk liker på denne artikkelen.


Intern:1586


Ansvarlig utgiver: © 2002- Databasesør AS Adresse: Matoppskrift.no,
Major Laudalsvei 6, 4630 Kristiansand Orgnr.: 911 668 602 mva.
Følg meg på!