Gå til forsiden av matoppskrift.no

ICA-kutt ga knallsalg

Oppdatert: 20.06.2008 Publisert: 20.06.2008 Tema: Hverdagsmat Forfatter: Fotograf: Newswire




Oslo (NW): ICAs høyprofilerte priskutt har gitt umiddelbare resultater.
ICA startet juni med å kutte prisene på tusen varer med inntil femti prosent, det største prisnedslaget i matvarekjedens historie.

– I løpet av to uker har vi økt den totale omsetningen med åtte prosent sammenlignet med samme periode i fjor, mens vi økte hele 25 prosent på de nedsatte varene, konstaterer informasjonsdirektør Bjørn Takle Friis i ICA.
Han understreker at dette ikke er snakk om en kampanje, men varige lavere priser.

Opptatt av pris

Priskuttet er en del av kjedens strategi for å ta tilbake tapte markedsandeler. I 2001 hadde ICA 24,5 prosent av dagligvarehandelen. I dag er den sunket til 17,4 prosent, riktignok godt hjulpet av at butikker er blitt lagt ned i samme periode.

– Vi har vært gode på kvalitet og utvalg, men erkjenner at vi ikke har vært gode nok på pris. Nå gjør vi noe med det, og det til gangs, sier Takle Friis.
Butikker som Rimi, Rema, Lidl og Prix, det såkalte lavprismarkedet, har 46 prosent av dagligvarehandelen i Norge.

– Dette er en høy andel i forhold til andre land og viser hvor opptatt nordmenn av prisen på mat, sier Takle Friis.

Avviser salg

Priskuttet kommer i en periode med stigende matvarepriser i hele verden. Informasjonsdirektøren i ICA understreker at butikkene lokalt ikke blir lidende av den offensive prispolitikken.

– Priskuttet finansieres ved intern effektivisering og forhandlinger med leverandørene våre, sier Takle Friis.
Den siste tiden har det vært spekulert i om tapte markedsandeler har fått moderbedriften i Sverige til å vurdere salg av ICA Norge. Det tilbakevises på det sterkeste.

– Det er ingenting i ryktene om at ICA skal selges. Tvert i mot viser prisoffensiven at ICA er i Norge for å bli. Og vi skal øke markedsandelen igjen, sier Takle Friis.
Mandag denne uken avviste også Odd Reitan overfor Dagens Næringsliv spekulasjonene om at Reitan-gruppen har vært i samtaler om å kjøpe ICA.

Ikke lurekutt

Det er vanlig hverdagsmat ICA har kuttet prisene på.
En prissammenstilling av før-etter-priser gjengitt i Handelsbladet FK nylig, viser at 30 varer som før ville vist sluttsummen 894 kroner, nå koster 754 kroner.

– Folk vil merke en klar forskjell, sier Takle Friis.

Her er et par eksempler:

Kyllingfilet, 750 gram: Fra 99,90 til 79,90 kroner.
Grillpølser Grilstad: Fra 39,90 til 19,90 kroner.
Kjøttkaker, 400 gram: Fra 49,90 til 41,90 kroner.
Kavli rekeost: Fra 19,90 til 17,90 kroner.
Dansk salami Tulip: Fra 34,90 til 30,90 kroner.
Delikat potetsalat: Fra 21,90 til 18,90 kroner.
Eplejuice 1,5 liter: Fra 24,90 til 22,90 kroner.
Jarlsberg skiver: Fra 33,90 til 27,90 kroner.




Legg inn kommentar eller trykk liker på denne artikkelen.


Intern:1352


Ansvarlig utgiver: © 2002- Databasesør AS Adresse: Matoppskrift.no,
Major Laudalsvei 6, 4630 Kristiansand Orgnr.: 911 668 602 mva.
Følg meg på!