Gå til forsiden av matoppskrift.no

Ikke la deg lure!

Oppdatert: 09.02.2013 Publisert: 28.01.2009 Tema: Slanking Forfatter: Fotograf: Freeimages.com




Ulike slankeprogrammer og dietter er hett ukebladstoff, og slankemidler uten vitenskapelig dokumentert effekt selges i helsekostbutikker, via postordre og i slankeklubber.

Det er ikke mangel på fantasi som preger markedsføringen av produkter med påstått slankende effekt, men eksotiske ingredienser og fantastiske nyoppdagelser. Medaljens bakside er uriktige påstander og uinnfridde forventninger.

Forbrukere bør stille seg kritisk til slike produkter fordi produsentene hittil ikke har kunnet framvise tilstrekkelig dokumentasjon for påstandene. Dersom forskere en dag skulle finne et vidunderslankemiddel, vil det ikke bare bli solgt på postordre. Det er fremdeles kun økt aktivitet og mindre energiinntak som beviselig gir vedvarende vektreduksjon, ikke slankemidler i form av for eksempel piller og pulver.

Useriøse markedsføringsknep

Produkter med påstått slankende effekt viser til vektreduksjon på ulik måte. For eksempel frembys ulike slankepiller med påstander om at de øker eller akselerer forbrenningen, senker appetitten eller gir økt følelse av metthet. Andre påstander som "setter i gang en kjedereaksjon av forbrenning av fett i kroppen", "økt metabolisme", "senker fettsyntesen generelt og syntesen av triglycerider og kolestrol spesielt" og "øker termogenesen" er også populære virkemidler i reklame.

Påståtte effekter ved bruk av produktene retter seg gjerne mot vekttap og lover rask og varig vektreduksjon uten økt fysisk aktivitet eller omlegging av kostholdet. Noen produkter stipulerer en vektnedgang så rask og så stor at det ville være direkte helseskadelig om de faktisk hadde den effekten de lover.

Typiske useriøse reklamer for produkter med påstått slankende effekt spiller gjerne på troverdighet i form av bilder av personer med dramatisk vektreduksjon, personlige slankehistorier fra virkeligheten eler bilde og navn på en "seriøs" forsker/doktor som har funnet mirakelkuren.

Det er også vanlig å lokke med premier eller bonus ved kjøp av produktet.

Firmaer som selger produkter med påstått slankende effekt og som tar i bruk disse uholdbare reklametriksene, oppgir ofte kun postadresse uten selgers fulle navn og adresse.

Merking

Produkter med påstått slankende effekt er klassifisert som næringsmidler og forvaltes etter næringsmiddellovgivningen, så sant de ikke inneholder ulovlige ingredienser eller klassifiseres som legemidler.

I forskrift om merking av næringsmidler står det blant annet at merkingen av næringsmidler ikke skal være villedende og at det ikke er tillatt å tillegge næringsmidlet virkninger eller egenskaper det ikke har.

Etter en forskrift om ernærings- og helsepåstander som ble gjeldende i Norge våren 2010, er det ikke lenger lov å merke eller markedsføre produktene med påstander som viser hvor raskt eller hvor mye du kan gå ned i vekt, eller påstander som viser til anbefalninger fra bestemte leger, helsepersonell og lignende.

I følge dette regelverket er det dessuten godkjenningsplikt for bruk av alle helsepåstander. Generelle påstander om slanking, vektkontroll, nedsatt sultfølelse, økt metthetsfølelse eller reduksjon av energiinnholdet i kostholdet, kan bli tillatt etter søknad og behandling i EU-kommisjonen. Foreløpig er ingen slike påstander ferdigbehandlet i EU, men finnes det overgangsordninger slik at enkelte påstander kan fortsatt benyttes dersom de er i samsvar med de øvrige bestemmelsene i forskriften og er vitenskapelig dokumentert.




Legg inn kommentar eller trykk liker på denne artikkelen.


Intern:1488


Ansvarlig utgiver: © 2002- Databasesør AS Adresse: Matoppskrift.no,
Major Laudalsvei 6, 4630 Kristiansand Orgnr.: 911 668 602 mva.
Følg meg på!