Gå til forsiden av matoppskrift.no

Johnnie Walker: Prisvinneren som går og går

Oppdatert: 01.10.2005 Publisert: 01.10.2005 Tema: Whisky Forfatter:




Før du er ferdig med å lese denne setningen har rundt 20 flasker Johnnie Walker blitt konsumert. På verdensbasis drikkes det nemlig fire flasker av den velkjente whiskyen hvert sekund av hver dag.
Det finnes ingen tvil om populariteten til blended whiskyen Johnnie Walker. Allerede på 1920-tallet ble varen eksportert til mer enn 120 land, og i dag selges det omtrent 120 millioner flasker hvert år i 200 forskjellige land rundt om i verden.

Whiskyen har dessuten vunnet flere priser enn noe annet whiskymerke, blant annet i USA, Hellas, Australia og Thailand, der den har størst marked.
Johnnie Walker flasken gjenkjennes på grunn av den verdenskjente “Striding Man”, som var et av de første firmaikoner. Selv om logoen har gjennomgått flere endringer siden den ble introdusert av Tom Browne i 1909, er den fremdeles assosiert med en av verdens fineste whiskyer.

Opprinnelsen Johnnie Walker whiskyen ble funnet opp i Kilmarnock i Skottland på 1800-tallet. Det var John Walker som, ved å bruke samme blandingsprinsipper som han gjorde med te, fant opp en helt ny og revolusjonerende måte å blande whisky på. Men det var ikke før etter hans død i 1857, da sønnen Alexander tok over, at whiskyen ble etablert som et internasjonalt kvalitetsmerke.
Da det britiske imperiet ekspanderte til stadig nye steder i verden, fulgte Alexander nøye med i utviklingen. Han eksporterte whiskyen til flere nye steder, blant annet Australia, og fikk med det en mye større og bredere konsumentmasse. Alexander introduserte også den firkantede flasken som brukes i dag.

Alexander Walker døde i 1889, og forretningen ble videreført til sønnene George Paterson og Alexander II. George fikk i 1909 trykket logoen “The Striding Man” på de nye variantene Red Label og Black Label, og han var også ansvarlig for generell markedsføring og distribuering. Alexander II, derimot, tok over rollen etter sin far og farfar, som whiskyblander.
Etter andre verdenskrig ble Johnnie Walker lansert i USA, noe som gjorde at salget ble mangedoblet. I dag er whiskyen populær over hele verden, og blir ofte sett på som den beste i sin sjanger.
Johnnie Walker sponser i dag Formel 1 teamet McLaren.

Fem varianter Johnnie Walker er verdens ledende blend og fører flere forskjellige variasjoner av blended whisky.
  • Red Label, den mest kjøpte whiskyen i verden, er en substansiell whisky med rike dufter og en fyldig smak.

    Pris: 289,90
    Pris pr. liter: 414,14
    Flaskeinnhold: 70 cl
    Karakteristikk: Gyllen. Middels fylde. God intensitet med preg av malt, karamell og røyk. Streif av pepper i ettersmaken.
    Produsent: United Dist.
    Grossist: Diageo Norway AS
    Distributør: Vin & Sprit Distribusjon As
    Land/Distrikt: SKOTTLAND
    Alkohol: 40,00% vol.
    Sukker: 0,20 g/l
    Syre: 0,00 g/l
  • Black Label er noe mer luksuriøs, og er litt mer fruktig og kremaktig. Black Label er også verdens største premium blend, og det sier litt at Winston Churchill drakk en flaske av denne hver dag.

    Pris: 379,00
    Pris pr. liter: 541,43
    Flaskeinnhold: 70 cl
    Karakteristikk: Gyllen. Middels fylde. Sammensatt whisky med preg av torvrøyk og malt, toner av pepper i ettersmaken. God lengde.
    Alkohol: 40,00% vol.
    Sukker: 0,25 g/l
    Syre: 0,00 g/l

  • Gold Label er søtere, med en antydning av honning.

    Pris: 499,00
    Pris pr. liter: 712,86
    Flaskeinnhold: 70 cl
    Alkohol: 40,00% vol.

  • Green Label, som er en pure malt (dvs. en blend av ulike single malts), har gjennom internasjonal etterspørsel fått oppleve sterk framvekst i markedet.

    Pris: 399,00
    Pris pr. liter: 570,00
    Flaskeinnhold: 70 cl
    Karakteristikk: En moden, dyp, balansert, frisk og en anelse fruktig smakskarakter med hint av appelsin og sherryfat.
    Alkohol: 43,00% vol.

  • Blue Label er en veldig eksklusiv type Johnnie Walker. Det hevdes at den har autentisk karakter og smak som den tradisjonelle whiskyen fremstilt av John og Alexander Walker på 1800-tallet. Blue Label er også den sjeldneste av Walker typene, og hver flaske er individuelt nummerert. Dette er verdens mest eksklusive blended whisky, så det er et lite paradoks at det norske vinmonopolet har Europas laveste priser på Johnnie Walker Blue Label.

    Pris: 1.199,00
    Pris pr. liter: 1.712,86
    Flaskeinnhold: 70 cl
    Karakteristikk: En rik, torvaktig smak kombinert med et jevnt og karakteristisk maltpreg.
    Alkohol: 40,00% vol.
Kilde: Vinmonopolet




Legg inn kommentar eller trykk liker på denne artikkelen.


Intern:682


Ansvarlig utgiver: © 2002- Databasesør AS Adresse: Matoppskrift.no,
Major Laudalsvei 6, 4630 Kristiansand Orgnr.: 911 668 602 mva.
Følg meg på!