Gå til forsiden av matoppskrift.no

Kun 3% av Norges befolkning kjenner til den internasjonale pastadagen

Oppdatert: 24.10.2010 Publisert: 23.10.2010 Tema: Forfatter: Fotograf: Barilla Kilder: Barilla




Visste du at den internasjonale pastadagen er mandag 25. oktober?

En undersøkelse foretatt av YouGov i oktober 2010, på vegne av Barilla, viser at én av to nordmenn i alderen 18-64 år spiser pasta én gang i uken eller oftere*. Hovedgrunnen er at det er enkelt å lage pasta, og at selve tilberedningen går raskt unna. Selv om halvparten av alle nordmenn spiser pasta så ofte er det allikevel bare 3% av Norges befolkning som kjenner til at den internasjonale pastadagen finner sted mandag 25. oktober 2010.

YouGov foretok i begynnelsen av oktober en undersøkelse på vegne av Barilla, for å undersøke nordmenns forhold til pasta. Hva forbinder vi med pasta, hvor ofte spiser vi pasta og hvorfor gjør vi det? Spiser nordmenn middag på samme måte som italienerne gjør det; i selskap med hele familien, venner og slekt, eller spiser man som regel middag alene eller med partner?

Hvordan er nordmenns forhold til pasta?

Det kom tydelig frem av resultatene at Sopps og Barilla er de mest populære pastamerkene i Norge. Hovedgrunnen til at man velger å kjøpe Barilla er fordi pastaen er av god kvalitet og har en god smak. Pasta spises hovedsakelig fordi det er noe som er enkelt og raskt å lage, og det mest vanlige er å spise pasta sammen med klassisk kjøttdeig- og tomatsaus. Derfor spises også pasta oftest til hverdags, når man har dårlig tid og ikke orker å bruke mye tid på matlagingen. Én tredjedel av alle nordmenn spiser både tradisjonell hvit pasta og fullkornspasta.

Selv om flertallet vanligvis spiser middag sammen med partner, sier ni av ti at de kan tenke seg å spise middag på den ”italienske måten”, det vil si en middag i stort selskap med familie, slekt og venner i en ukomplisert og uformell setting. Det er også et vanlig inntrykk av at italienerne gjerne har lange middager med flere retter, og en koselig og livlig stemning rundt middagsbordet.

- Det er lett å lage god, italiensk mat med produktene til Barilla. De er å få tak i på lett tilgjengelige steder og enkle å tilberede, noe som kan hjelpe nordmenn til å spise middag på den italienske måten litt oftere, sier Brand Manager i Barilla, Annika Tjernström.

Den Internasjonale Pastadagen

Undersøkelsen viser at kun 3% kjenner til at den 25.oktober er den internasjonale pastadagen, noe som er et lavt tall med tanke på hvor mye pasta som konsumeres i Norge hvert år.
- Det er overraskende hvor få som i det hele tatt vet at det finnes en internasjonal pastadag, og det er nettopp derfor Barilla ønsker å sette fokus på denne dagen. Når nærmere 40% sier at de kommer til, eller vurderer å spise pasta på den internasjonale pastadagen har vi allerede tatt et skritt i riktig retning, fortsetter Annika Tjernström.

Den internasjonale pastadagen ble stiftet den 25. oktober 1995 av World Pasta Congress, som en måte å fremheve pastaen på som et næringsrikt og mangesidig produkt.

*Kilde: Barilla gjennom en undersøkelse utført at markedsundersøkelsesbyrået YouGov, 2010-10-13.

Undersøkelsen ble gjennomført online blant 1002 personer i alderen 18-64 år, som inngår i YouGovs internettpanel. Disse utgjør et representativt utvalg av den norske befolkningen hva gjelder kjønn, alder og region. Undersøkelsen gjennomførtes under perioden 8-13 oktober 2010.





Legg inn kommentar eller trykk liker på denne artikkelen.


Intern:2012


Ansvarlig utgiver: © 2002- Databasesør AS Adresse: Matoppskrift.no,
Major Laudalsvei 6, 4630 Kristiansand Orgnr.: 911 668 602 mva.
Følg meg på!