Gå til forsiden av matoppskrift.no

Mange vil ha matbeskyttelse

Oppdatert: 07.02.2006 Publisert: 07.02.2006 Tema: Tradisjoner Forfatter: Fotograf: Matmerk




Oslo (NW): 1500 matprodusenter fra hele landet søker nå lovbeskyttelse av produktene sine. Men nåløyet er trangt. Hittil er tre norske produkter godkjent.

– Merkeordningen Beskyttede betegnelser gir viktige konkurransefortrinn for de som satser på kvalitetsproduksjon av tradisjonsmat med særpreg og geografisk tilhørighet, sier Nina Wærnes Hegdahl i Matmerk.
Matmerk administrerer ordningen sammen med Mattilsynet. De siste månedene er det kommet søknader også fra store aktører som Gilde og Tine, og fra småskalaprodusenter.
Bak de 15 produktene som nå søker beskyttelse står det 1500 produsenter, og bredden er stor. Her finnes poteter, frukt, ost, fisk, kjøtt og bearbeidede matvarer, som sodd og skjenning.
– Mange matprodusenter ser at de kan tjene på å selge mat med særpreg, historie, tradisjon og garanti for geografisk opprinnelse. Både store og små ser på dette som et virkemiddel for å løfte fram sine egne produkter både her hjemme og i utlandet, sier Hegdahl.

Trangt nåløye

Så langt har tre norske matprodukter fått produktnavnene lovbeskyttet. Ordningen er etablert etter modell fra EU, der rundt 700 matprodukter nyter godt av slik beskyttelse. De norske produktene med lovbeskyttet produktnavn er Økologisk Tjukkmjølk fra Røros, Ringerikserter og Eplejuice frå Hardanger.
– Det stilles strenge krav til dokumentasjon av produkter som skal godkjennes. Det er en omstendelig prosess. Eksklusiv bruksrett til et produktnavn krever at det ikke kan herske noen tvil om grunnlaget for avgjørelsen, sier hun.
Det kan derfor ta tid for å få søknadene godkjent. I EU viser erfaringene at det tar opp til seks år før søknader blir avgjort. I Norge har behandlingstiden for de første produktene tatt i gjennomsnitt halvannet år.

Økt salg

Nylig fikk Eplejuice frå Hardanger – som det tredje norske matproduktet, sin lovbeskyttelse. Rundt 300 fruktdyrkere organisert i Hardanger Fruktprodukt leverer epler til juiceproduksjon.
– Vi tror dette kan føre til både økt salg og markedsføring av Hardanger. Dessuten får produsentene litt mer betalt for frukten som går til denne juicen enn de vanligvis gjør for epler som går i fruktpressen, sier Steinar Lothe i Hardanger Fruktprodukt.
Hardangereplene har en historie tilbake til 1300-tallet. Det var munker som lærte lokalbefolkningen opp i epledyrking. Fruktdyrkerne fra Hardanger har også inne søknader om lovbeskyttelse for epler, plommer, pærer og moreller.
– Det er et godt eksempel på at mat som har en spesiell historie kan gi gode assosiasjoner blant folk. Mat med identitet, lokal tilknytning og spesielle historier er ettertraktet vare. Det viser norske undersøkelser og internasjonale trender, sier Nina Wærnes Hegdahl.

FAKTA

Godkjente produkter:
  • Økologisk Tjukkmjølk fra Røros
  • Ringerikserter
  • Eplejuice fra Hardanger
Søknader til behandling:
  • Ringerikspoteter
  • Fjellmandel fra Oppdal
  • Rakfisk fra Valdres
  • Hardangerepler, Hardangerpærer, Hardangerplommer, Hardangermoreller
  • Villsau fra Vestlandskysten
  • Gamalost frå Vik
  • Gulløye fra Nord-Norge (potet)
  • Skjenning (festflatbrød)
  • Sodd fra Inn-Trøndelag
  • Sodd fra Innherred
  • Ishavsrøye Vesterålen
  • Svin fra Jæren Smak





Legg inn kommentar eller trykk liker på denne artikkelen.


Intern:767


Ansvarlig utgiver: © 2002- Databasesør AS Adresse: Matoppskrift.no,
Major Laudalsvei 6, 4630 Kristiansand Orgnr.: 911 668 602 mva.
Følg meg på!