Søk alt
Søk blant mer enn 33.000 oppskrifter!
Del på følgende:
Du er her :: Hovedsiden :: Artikkelstart :: Nå kommer den største müslinyheten siden 1988 ::

Nå kommer den største müslinyheten siden 1988

Med den største müslilanseringen i verdenshistorien revolusjonerer Finax müslikategorien. Dette skjer ved at det svenske familieforetaket bytter ut hele sortimentet av müsliprodukter og vraker papirposen til fordel for et nytt smaksbevarende emballasjekonsept som samtidig skal bidra til å redusere matsvinn. Lanseringen er den største satsingen til Finax noensinne, og målet er klart: å bli Nordens ledende produsent av müsli.
Den svenske kornprodusenten Finax satser offensivt på å utvikle sine markedsandeler innenfor müsli i Norden. Dette skal skje gjennom en storstilt lansering av en ny produktserie som erstatter det tidligere sortimentet til Finax. Lanseringen er den største innen müsli siden foretaket introduserte fruktmüslien i 1988.

Stikkordet er “smak”

Produktserien bygger på et helt nytt konsept som Finax har kommet frem til gjennom svært detaljerte analyser av müslimarkedet og forbrukernes preferanser. Konseptet skal bringe müslien fra å være en anonym hyllevare til å bli et livsstilsprodukt som i større grad engasjerer forbrukeren – og ifølge Finax sine analyser er smak en avgjørende parameter.

“Vi undersøkte hvilke parametre som avgjør om en kunde velger én type müsli foran en annen. Det viste seg at smaken er den aller viktigste. Sunnhet og kaloriinntak er også viktig, men blir vurdert som mindre viktig enn smak når man velger müsli,” sier Caroline Abdon, nordisk produktsjef hos Finax.

Slutt på matsvinn – slutt på papirposen

Den nye müsliserien består av 9 ulike smaksvarianter. Felles for dem alle er at müslien er ferskpakket i en ny smaksbevarende og gjenlukkbar pose. Forpakningen erstatter den tradisjonelle papirposen som Finax som eneste müsliprodusent har avskaffet helt for å forbedre smaksopplevelsen, men også for å motvirke matsvinn.

“Vårt nye slagord – ”Fersk til siste smule" – skal signalisere at vi tar fullt ansvar for produktene hele veien fra produksjon til siste rest. Her spiller forpakningen en avgjørende rolle. De tradisjonelle papirposene går gjerne i stykker, noe som kan medføre at müslien tørker ut og tar smak av andre matvarer i skapet. Dette har vi tatt konsekvensen av og erstattet papirposen med en forpakning som bevarer müslien fersk slik at den ikke mister sin kvalitet eller smak selv om posen har vært åpnet. Det gir en bedre smaksopplevelse, samtidig som det også skal forhindre at mat kastes,” sier Caroline Abdon.

Finax har samtidig skjerpet kravene til innpakningstiden. Müslien blir nå pakket i de smaksbevarende posene maks én time etter at ingrediensene er blandet.

Vil være markedsledende innen 2015

Målet med den nye müslistrategien er klar. Finax ønsker å posisjonere seg på andreplass blant varemerkeprodusentene i 2012, og førsteplassen i müslikategorien skal være sikret senest i 2015. Finax har i dag en markedsandel på 13,5 prosent i Sverige, og pilen peker oppover. Allerede innen slutten av året forventes virksomheten å være oppe i 20 prosent. Frebaco, som per i dag innehar andreplassen med 13,7 prosent på det svenske markedet, opplever en omvendt tendens, dermed satser Finax på å nå andreplassen raskere enn forventet.

I Danmark har Finax en markedsandel på 4 prosent, og her er utviklingen også så positiv at Finax regner med en vekst på 15-20 prosent ved utgangen av 2013. Trenden er positiv i Norge og Finland også.

“De siste tre årene har müslisegmentet hatt en vekst på ti prosent, og müsliproduktene er også lønnsomme for dagligvarehandelen. Med den nye strategilinjen og produktserien utfordrer vi konkurrentene. Vi tar sikte på å være Sveriges ledende müslivaremerke innen 2015 og at segmentet oppnår en økning på 15 prosent. Visjonen er å bli Nordens mest offensive kornvareforetak,” sier Martin Linde, administrerende direktør hos Finax.

Om markedsundersøkelsen

Undersøkelsen ble foretatt av det uavhengige analyseinstituttet Wilke blant 2029 svensker i alderen 18-65 år.

Om Finax/Abdon Group

Familieforetaket Finax AB i Helsingborg utvikler og markedsfører kornbaserte matvarer som müsli, mel, brødblandinger og glutenfrie produkter. Finax er en del av Abdon Group, som omsetter for nærmere 6 milliarder SEK og driver virksomhet i om lag ti land. Finax har utviklet og solgt glutenfrie melblandinger siden 1983 og produserer i dag både glutenfrie og naturlig glutenfrie produkter. For mer informasjon, se www.finax.com

Legg inn kommentar eller trykk liker på denne artikkelen.

LavFODMAP - En komplett håndbok for deg med sensitiv mage

LavFODMAP - En komplett håndbok for deg med sensitiv mage

For å lykkes med LavFODMAP trenger du mer enn bare oppskrifter! Denne boka er veien til en ny hverdag med mindre mageplager og mer energi. Du blir ledet steg for steg gjennom forberedelser og gjennomføring av dietten. Finn ut hva du tåler og ikke tåler, og oppdag et kosthold som passer for akkurat deg.
Jeg har selv slitt med mageplager i mange år og vet hvordan forstoppelse, oppblåst mage, gass og mageknip tapper deg for energi. Jeg vet hvilke utfordringer du kan møte når du skal legge om kostholdet. Jeg vet hvor frustrerende det er å ikke finne årsak til plagene. LavFODMAP-kostholdet har gitt meg kvelds-tiden tilbake.

Før ble ettermiddagene tilbrakt på sofaen med lite energi og oppblåst mage. Nå har jeg mindre mageplager og overskudd til å trene og være mer sosial. Har du prøvd å bli kvitt mageplane før, er du kanskje blitt overveldet av lange lister over matvarer du skal unngå.

Denne boka viser deg at det ikke trenger å være så vanskelig. FODMAP-vennlig mat er både velsmakende og enkelt å lage!

Boka er basert både på min faglige bakgrunn som ernæringsfysiolog og egne erfaringer med lav FODMAP-kostholdet. Den er resultatet fra hundrevis av timer på kjøkkenet, samtaler og erfaringer fra andre jeg har hjulpet og et uttall eksperimenter for å finne maten som både smaker godt og er magevennlig.

Det er mine beste tips, råd og oppskrifter samlet! Her får du alt du trenger for å redusere mageplagene dine. Nå er det bare opp til deg å gjøre endringene som skal til!
Julianne Lyngstad er IBS-pasient, ernæringsfysiolog og kanskje Norges fremste apostel for lavFODMAP- dietten.

Gjennom nettstedet Lyngstad Ernæring inspirerer og hjelper hun andre til få et bedre liv med mindre mageplager.
Og ikke minst er hun rasende flink til å lage sunn, god og magevennlig mat!

Annonse



Klikk her for mobilversjonen av artikkelen.

Intern:2371

FAKTA/BYLINE
Publisert: 14.01.2012
Oppdatert: 01.02.2012
Tema: Frokost
Forfatter:
Fotograf: Finax


Meld deg på nyhetsbrev