Søk alt
Søk etter oppskrifter!!
Du er her :: Hovedsiden :: Nå kommer den største müslinyheten siden 1988 ::

Nå kommer den største müslinyheten siden 1988

Med den største müslilanseringen i verdenshistorien revolusjonerer Finax müslikategorien. Dette skjer ved at det svenske familieforetaket bytter ut hele sortimentet av müsliprodukter og vraker papirposen til fordel for et nytt smaksbevarende emballasjekonsept som samtidig skal bidra til å redusere matsvinn. Lanseringen er den største satsingen til Finax noensinne, og målet er klart: å bli Nordens ledende produsent av müsli.
Den svenske kornprodusenten Finax satser offensivt på å utvikle sine markedsandeler innenfor müsli i Norden. Dette skal skje gjennom en storstilt lansering av en ny produktserie som erstatter det tidligere sortimentet til Finax. Lanseringen er den største innen müsli siden foretaket introduserte fruktmüslien i 1988.

Stikkordet er “smak”

Produktserien bygger på et helt nytt konsept som Finax har kommet frem til gjennom svært detaljerte analyser av müslimarkedet og forbrukernes preferanser. Konseptet skal bringe müslien fra å være en anonym hyllevare til å bli et livsstilsprodukt som i større grad engasjerer forbrukeren – og ifølge Finax sine analyser er smak en avgjørende parameter.

“Vi undersøkte hvilke parametre som avgjør om en kunde velger én type müsli foran en annen. Det viste seg at smaken er den aller viktigste. Sunnhet og kaloriinntak er også viktig, men blir vurdert som mindre viktig enn smak når man velger müsli,” sier Caroline Abdon, nordisk produktsjef hos Finax.

Slutt på matsvinn – slutt på papirposen

Den nye müsliserien består av 9 ulike smaksvarianter. Felles for dem alle er at müslien er ferskpakket i en ny smaksbevarende og gjenlukkbar pose. Forpakningen erstatter den tradisjonelle papirposen som Finax som eneste müsliprodusent har avskaffet helt for å forbedre smaksopplevelsen, men også for å motvirke matsvinn.

“Vårt nye slagord – ”Fersk til siste smule" – skal signalisere at vi tar fullt ansvar for produktene hele veien fra produksjon til siste rest. Her spiller forpakningen en avgjørende rolle. De tradisjonelle papirposene går gjerne i stykker, noe som kan medføre at müslien tørker ut og tar smak av andre matvarer i skapet. Dette har vi tatt konsekvensen av og erstattet papirposen med en forpakning som bevarer müslien fersk slik at den ikke mister sin kvalitet eller smak selv om posen har vært åpnet. Det gir en bedre smaksopplevelse, samtidig som det også skal forhindre at mat kastes,” sier Caroline Abdon.

Finax har samtidig skjerpet kravene til innpakningstiden. Müslien blir nå pakket i de smaksbevarende posene maks én time etter at ingrediensene er blandet.

Vil være markedsledende innen 2015

Målet med den nye müslistrategien er klar. Finax ønsker å posisjonere seg på andreplass blant varemerkeprodusentene i 2012, og førsteplassen i müslikategorien skal være sikret senest i 2015. Finax har i dag en markedsandel på 13,5 prosent i Sverige, og pilen peker oppover. Allerede innen slutten av året forventes virksomheten å være oppe i 20 prosent. Frebaco, som per i dag innehar andreplassen med 13,7 prosent på det svenske markedet, opplever en omvendt tendens, dermed satser Finax på å nå andreplassen raskere enn forventet.

I Danmark har Finax en markedsandel på 4 prosent, og her er utviklingen også så positiv at Finax regner med en vekst på 15-20 prosent ved utgangen av 2013. Trenden er positiv i Norge og Finland også.

“De siste tre årene har müslisegmentet hatt en vekst på ti prosent, og müsliproduktene er også lønnsomme for dagligvarehandelen. Med den nye strategilinjen og produktserien utfordrer vi konkurrentene. Vi tar sikte på å være Sveriges ledende müslivaremerke innen 2015 og at segmentet oppnår en økning på 15 prosent. Visjonen er å bli Nordens mest offensive kornvareforetak,” sier Martin Linde, administrerende direktør hos Finax.

Om markedsundersøkelsen

Undersøkelsen ble foretatt av det uavhengige analyseinstituttet Wilke blant 2029 svensker i alderen 18-65 år.

Om Finax/Abdon Group

Familieforetaket Finax AB i Helsingborg utvikler og markedsfører kornbaserte matvarer som müsli, mel, brødblandinger og glutenfrie produkter. Finax er en del av Abdon Group, som omsetter for nærmere 6 milliarder SEK og driver virksomhet i om lag ti land. Finax har utviklet og solgt glutenfrie melblandinger siden 1983 og produserer i dag både glutenfrie og naturlig glutenfrie produkter. For mer informasjon, se www.finax.com

Legg inn kommentar eller trykk liker på denne artikkelen.

Annonse



Klikk her for mobilversjonen av artikkelen.

Intern:2371

Hurtigvalg

Se oppskrifter med:
Kylling Kalkun Epler Bananer Appelsiner Tomater Poteter Reker Torsk Laks Makrell Elg Reinsdyr

Tjenesten er en del av klikk.no

Informasjon om cookies
Kontakt oss og informasjon om siden

Ansvarlig utgiver: © 2002- DatabaseSør AS
Adresse: Matoppskrift.no, PB. 1638, 4688 Kristiansand
Orgnr.: 911 668 602 mva.
Daglig Leder Knut Pettersen

Last ned RSS feed med siste oppskrifter og ingredienser

FAKTA/BYLINE
Publisert: 14.01.2012
Oppdatert: 01.02.2012
Tema: Frokost
Forfatter:
Fotograf: Finax
Del artikkelen på:
Meld deg på nyhetsbrev