Gå til forsiden av matoppskrift.no

Nordiske forbrukere vil ha mer nøkkelhullsmat

Oppdatert: 28.07.2010 Publisert: 24.07.2010 Tema: Mathelse Forfatter: Fotograf: Wenche Hoel-Knai/Helsedirektoratet, Logo Nøkkelhullsmerket Kilder: Helsedirektoratet




Nøkkelhullet er i løpet av kort tid godt etablert som sunnhetsmerke på mat blant forbrukere i Norden. I Sverige finnes det rundt 2500 nøkkelhullsprodukter på markedet, i Norge og Danmark er det minst 500.
Det er nå ett år siden nøkkelhullsordningen ble innført som felles nordisk merkeordning 17. juni 2009. Myndighetene i Sverige, Danmark og Norge står bak ordningen.
Både i Danmark og Norge stiger antall produkter sterkt, og forbrukerne i alle tre land ønsker seg flere produkter med Nøkkelhullet. Det viser en undersøkelse YouGov Zapera har gjennomført i samarbeid med Nordisk Ministerråd blant dem som har ansvar for å handle inn mat i husholdningene.

- Vi ser at det utvikles stadig flere produkter som oppfyller kriteriene for å få Nøkkelhullet, og det er vi glade for. Produktutvikling i en sunnere retning er en av hovedmålsetningene med å ha en offentlig sunnhetsmerkeordning, sier divisjonsdirektør Knut-Inge Klepp i Helsedirektoratet.

God kjennskap

Produkter med Nøkkelhullet oppfyller ett eller flere av disse kravene: Mindre og sunnere fett, mindre sukker, mindre salt, mer kostfiber og fullkorn.
Kjennskapen til Nøkkelhullet er god i alle tre landene. I Danmark kjenner nå 83 prosent av de innkjøpsansvarlige til merket. I Norge er tallet 89 prosent og i Sverige, som har brukt Nøkkelhullet i 20 år, kjenner 98 prosent av de innkjøpsansvarlige til merket.

Vil har mer

75 prosent av danskene mener det er et svært lite eller lite utvalg av nøkkelhullsmerkede varer i butikkene. Svenskene har naturlig nok langt flere nøkkelhullsmerkede produkter enn Norge og Danmark, siden merket har vært i bruk der i 20 år. Likevel mener 31 prosent av svenskene at det er svært lite eller lite utvalg av slike produkter. I Norge synes 60 prosent at det er et lite utvalg, og nesten halvparten svarer at de ville kjøpe flere nøkkelhullsprodukter hvis utvalget var bedre.

- Dette viser at det er et stort marked for matvarer som oppfyller kriteriene for Nøkkelhullet, og det er en fordel for produsentene at dette markedet er nordisk, påpeker Klepp.
I alle tre land har det vært en stigning i tilliten til merkeordningen siden 2008. I Danmark og Norge har én av fire nå tillit til merket. Nesten halvparten av svenskene har tillit til Nøkkelhullet. Nesten 70 prosent forbinder Nøkkelhullet med sunnhet i Norge og Sverige. I Danmark er tallet 45 prosent.

Pris er viktig

Hver fjerde svenske som handler mat, mener at Nøkkelhullet gjør det enklere å velge sunne matvarer når de er i butikken. I Norge er tallet 14 prosent, og i Danmark synes 8 prosent at Nøkkelhullet letter prosessen med å velge sunne matvarer.
Interessen for mat er stort sett den samme i alle tre landene. To av fem sier at de har stor interesse for mat. Åtte av ti svarer at de leser varedeklarasjoner. Pris er det som betyr mest når vi handler mat i alle tre land, men ellers er det litt ulikt hva de innkjøpsansvarlige er opptatt av.
I Danmark kommer innholdet av fett og fiber/fullkorn på andreplass etter pris, mens svenskene legger utover pris mest vekt på matvarenes innhold av tilsetningsstoffer og sukker. Nordmenn er mest opptatt av sukker og fett etter pris




Legg inn kommentar eller trykk liker på denne artikkelen.


Intern:1923


Ansvarlig utgiver: © 2002- Databasesør AS Adresse: Matoppskrift.no,
Major Laudalsvei 6, 4630 Kristiansand Orgnr.: 911 668 602 mva.
Følg meg på!