Gå til forsiden av matoppskrift.no

Nordmenn vil ha ferdig pakket fisk

Oppdatert: 27.05.2011 Publisert: 25.05.2011 Tema: Fisk Forfatter: Fotograf: Pjokken Eide ©EFF, ©Norsk Seriebyrå




Nordmenn spiste i fjor 18 kilo sjømat hver, og det er ferdig pakket fisk som vinner i disken.
I fjor spiste norske forbrukere til sammen 85 500 tonn sjømat hjemme, noe som tilsvarer en produktvekt 18,1 kilo per nordmann. Salgsverdien av denne sjømaten var nesten seks milliarder kroner. Dette er 4,5 prosent mer enn året før. Disse tallene kommer fram i Eksportutvalget for fisk (EFF) sin markedsrapport om det norske forbruket av sjømat i 2010.

Ferdig pakket vinner

Tallene viser også at nordmenn utvikler nye handlemønster i fiskedisken, der vi kjøper stadig mer ferdig pakket fersk sjømat. Tallene for salget av laks illustrerer denne trenden: Nordmenn spiste 1287 tonn ferdig pakket fersk laks hjemme i 2010, hele 90 prosent mer enn i 2008.

– Disse tallene forteller for det første at vi nordmenn liker sjømat. For det andre ser vi at sjømat kommer stadig oftere på middagsbordet når det blir enklere å handle og tilberede den, sier konsumentanalytiker Asbjørn Warvik Rørtveit i EFF.

Produktutvikling lønner seg

Veksten for ferdig pakket fersk fisk er ifølge Rørtveit bare et av flere eksempler på at det lønner seg å skape flere og nye sjømatprodukter. Også forbruket av fisk som pålegg viser det samme. De siste årene har sjømat som pålegg kommet i stadig flere smaker og former, og resultatet er tydelig:
I 2008 spiste nordmenn hermetisk makrell som pålegg hjemme for 362 millioner, i 2009 for 412 millioner, og i fjor økte dette til 457 millioner. Dette tilsvarer en verdiøkning på hele 26 prosent over de to siste årene.

– Når det blir flere alternativer i butikken, blir sjømat som pålegg aktuelt for flere. Dette skyldes det enkle faktum at mennesker er forskjellige, med ulik smak og økonomi. Ønsket om å spise mer fisk ser likevel ut til å være felles, sier Rørtveit.

Sjømat i alle situasjoner

Rørtveit peker på to viktige årsaker til at nye produkter gir større forbruk av sjømat i Norge. For det første bringer det sjømat inn i stadig flere måltidskategorier, slik som grill og hurtig hverdagsmat.

– Forbrukeren står i mange ulike situasjoner, og nå tilpasser sjømaten seg disse. Karbonader og marinerte porsjonsfileter har erstattet fryste blokker og hele fisker, sier Rørtveit.

Sjømat stadig enklere

Dermed blir det stadig enklere å bruke sjømat, og det er den andre hovedgrunnen til at produktutvikling lønner seg. Markedsundersøkelser viser at forbrukerens holdning til en råvare normalt er til større hinder enn evnen til å bruke den, men for sjømat er det motsatt. Fisk er med andre ord populært, men oppfattes av og til komplisert.

– Nye produkter gjør det enkelt å lykkes med sjømat, avslutter Rørtveit.




Legg inn kommentar eller trykk liker på denne artikkelen.


Intern:2168


Ansvarlig utgiver: © 2002- Databasesør AS Adresse: Matoppskrift.no,
Major Laudalsvei 6, 4630 Kristiansand Orgnr.: 911 668 602 mva.
Følg meg på!