Gå til forsiden av matoppskrift.no

Nyheter fra Kavli

Oppdatert: 25.09.2008 Publisert: 25.09.2008 Tema: Ost Fotograf: Kavli




Lanserer muggost på tube

Nå blir blåmuggost en hverdagsost. 1. september lanserte Kavli Edelost på tube.

- Tuben gir store fordeler fordi den kan brukes til hverdags, den lager ikke lukt i kjøleskapet og holdbarheten er mye bedre med sine 18 måneder. Dessuten blir det lettere å spise Edelost i tur-, lunsj- og andre situasjoner der det tidligere har vært vanskelig å nyte muggost, sier produktsjef Terje Alvestad i Kavli.

En hit i Sverige

De har stor tro på det nye osteproduktet, og erfaringer fra Sverige viser at markedet tar imot blåmuggost på tube.

- Hos svenskene er Edelost på tube et stort juleprodukt sammen med pepperkaker, og faktisk er det den tredje største tubevarianten hos Søta Bror. Osten er også populær blant nordmenn som har handlet i Sverige, sier Alvestad i Kavli.
Edelosten fra Kavli kan varmeeksponeres, men blir vanligvis å finne i ostehyllen sammen med annen ost.

- Selv om tubeosten er rettet mot hverdagsbruk, konkurrerer den med hvilken som helst annen muggost på smak. Dette er et segment der det har vært lite innovasjon tidligere, og vi har stor tro på at nordmenn vil sette pris på denne praktiske løsningen.
I motsetning til andre muggoster er Kavli Edelost pasteurisert, noe som gjør at gravide endelig kan nyte muggost uten fare.

Selger 2.150 tonn muggost

Muggost utgjør 6,5 prosent av det totale ostesalget i Norge. Hvert år selges det rundt 2.150 tonn for rundt 340 millioner norske kroner. I dag er det ca 380 aktive varelinjer, der rundt halvparten er løsvare. Totalt selges det tubeost for ca 180 millioner per år i Norge.

Nye Kavli Osteskiver blir lettere!

Gulost er en norsk slager på brødskiva. Nå kommer nye osteskiver med redusert fettinnhold, men som beholder den gode smaken.

- Vi har redusert fra 27 prosent fett til ca 20 prosent fett i de nye osteskivene. Dette er ikke en slankeost, men det er likevel en lettere og like smakfull variant, sier Terje Alvestad i Kavli om den nye rosé-pepper-osten og den nye skinke og purre-varianten som snart er å finne i norske butikkhyller

- Skinke og purre-osten har enda litt ekstra smak og krydder sammenlignet med skinke-osten. Rosé-pepper-osten har både spennende ingredienser og utseende, sier Alvestad i Kavli.
Norske forbrukere ønsker mindre fett i produktene de handler dersom det er mulig, men samtidig ønsker de å beholde den gode smaken. Det gjelder også for lettere produkter. Det er nettopp det Kavli har tatt konsekvensen av med de nye Kavli Osteskivene.

- Gulost er en av de aller mest populære påleggstypene i Norge. Faktisk spiser 8 av 10 nordmenn gulost en til to ganger i uka eller oftere. I dag finnes ikke mange produkter med smakstilsetning, og vi vet at etterspørselen etter osteskiver med smak er økende, sier Alvestad.

- Disse nye tilskuddene fra Kavli vil gi nordmenn enda større variasjon og flere sunnere alternativer å velge mellom.
Kavli Osteskiver har vært en stor suksess siden de ble lansert i september 2005, og er nå større i verdi enn for eksempel Vita-ostene til Mills.
De to nye Kavli Osteskiver er å finne i dagligvarebutikker fra 1. september i år.




Legg inn kommentar eller trykk liker på denne artikkelen.


Intern:1397


Ansvarlig utgiver: © 2002- Databasesør AS Adresse: Matoppskrift.no,
Major Laudalsvei 6, 4630 Kristiansand Orgnr.: 911 668 602 mva.
Følg meg på!