Gå til forsiden av matoppskrift.no

Økologisk trend på Scandic

Oppdatert: 13.11.2006 Publisert: 13.11.2006 Tema: Økologisk




Hotellkjeden Scandic fortsetter sin storsatsing på helse og setter økologisk mat og drikke på menyen. I første omgang er det frokostbuffeten som lar gjestene velge blant et stort utvalg ferske og næringsrike produkter. Dette er et av de største økologiske matprosjektene innen storhusholdning i Norge.

Scandic-hotellene på Sjølyst i Oslo og i Ålesund er “prøvekaniner” for den økologiske satsingen. På frokostmenyen kan gjestene blant annet forsyne seg av økologisk kornblanding, ost, syltetøy, yoghurt, frukt og grønt. Ellers serveres økologiske drikkevarer, som juice, melk, kaffe og te.

Ansvarlig for mat og drikke hos Scandic, Freddy Bruu, forteller at dette er et av de største økologiske matprosjektene innen storhusholdning i Norge. – Scandic-hotellene på Sjølyst og i Ålesund har erstattet absolutt alle de “vanlige” frokostproduktene med økologiske varer, sier han.

Vil skape økt trivsel

Målet er å gjøre det enklere for gjestene å leve sunt og ta vare på kroppen, selv når de bor på hotell. Ved å ta mat, helse og miljø på alvor, håper hotellkjeden å bidra til økt trivsel både blant gjester og ansatte.

– Når vi nå setter økologisk mat på menyen, tar vi ett skritt videre i retningen av et bærekraftig samfunn. Hos Scandic ønsker vi å bidra til et rent og sunt miljø som også fremtidige generasjoner kan dra nytte av, sier Trine Winther, markedssjef i Scandic.

Sunnere og rikere på smak

Det unike med økologisk mat er at råvarene får vokse i naturlig tempo, uten bruk av sprøytemidler, kunstgjødsel og tilsettingsstoffer. Dermed er ikke produktene bare sunnere – ofte er de også rikere på smak. Økologisk produksjon bygger på et helhetssyn, hvor det tas hensyn til de økologiske, økonomiske og sosiale sidene ved produksjonen, lokalt og globalt.

Freddy Bruu forklarer at fokus på økologisk mat også kan være krevende. – Den største utfordringen er logistikken, for varene har kortere holdbarhetstid enn normalt. I tillegg ser de jo litt annerledes ut, så det blir spennende å se hvordan gjestene reagerer. Men produktene har et høyere næringsinnhold.

Applaus til storhusholdningen

Nina Veflen Olsen, forsker innen forbrukeradferd og produktutvikling hos Matforsk, synes det er positivt at storhusholdningen går foran med et godt eksempel når det gjelder økologisk mat. – Jeg har stor tro på at dette har en smitteeffekt. Når folk får servert økologiske varer utenfor hjemmet, blir de vant til dette, og har lettere for å velge slike produkter neste gang de handler.

– Satsing på økologisk mat i storhusholdningen er et viktig ledd i Statens Landbruksforvaltnings mål om å oppnå 15 prosent økologisk mat i butikkhyllene innen 2015, sier hun videre.

Scandic er ledende innen miljøtiltak og har i over ti år satt miljø i fokus. Nesten 10.000 ansatte har deltatt på miljøutdanning, og de fleste norske og alle svenske Scandic-hoteller er Svanemerket. Scandic jobber aktivt med både miljø- og helsetiltak for både gjester og ansatte.

Om Scandic Hilton

Scandic Hotels er Nordens ledende hotellkjede med 139 hoteller i 9 land, og eies av Hilton International. Hilton International driver over 380 hoteller i mer enn 60 land, og er en del av det Londonbaserte Hilton Group plc., som med Hilton Hotels Corporation i Beverly Hills markedsfører varemerket Hilton, verdens mest kjente hotell-varemerke. Tilsammen byr de på mer enn 2 400 hoteller i hele verden.




Legg inn kommentar eller trykk liker på denne artikkelen.


Intern:959


Ansvarlig utgiver: © 2002- Databasesør AS Adresse: Matoppskrift.no,
Major Laudalsvei 6, 4630 Kristiansand Orgnr.: 911 668 602 mva.
Følg meg på!