Gå til forsiden av matoppskrift.no

Smooth sommer med smoothies

Oppdatert: 02.08.2007 Publisert: 02.08.2007 Tema: Smoothie Forfatter: Fotograf: melk.no




Sommeren 2007 ser ut til å bli den store smoothies-sommeren med gjennombrudd for drikken som har sin opprinnelse fra beach-kulturen i California. Mens 35 prosent av oss hadde hørt om smoothies i 2005, kjenner nå syv av ti nordmenn til denne drikken. Over 1.2 millioner mennesker har nå smakt en smoothie (48 prosent). Dette er en økning på mer enn 500 000 personer i forhold til i fjor. Det viser en landsrepresentativ undersøkelse Synovate MMI nylig har gjennomført for Opplysningskontoret for Meieriprodukter(Melk.no).

Kjennskapen til smoothies er høyest i aldersgruppen 25 til 39 år. I denne gruppen vet nær 9 av 10 hva en smoothie er (87 prosent). Ikke overraskende er kjennskapen lavest i aldersgruppen over 60 år. Bare 4 av 10 over 60 år kjenner drikken. Av dem som kjenner til smoothies er det nesten 1 million mennesker (35 prosent) som har forsøkt å lage en selv. Også her er den klar økning fra tilsvarende måling i 2006: Over 400 000 flere personer har forsøkt å lage en smoothie det siste året. Det kan tyde på at dette er en drikk som mange synes er enkel å lage.

En smoothie tilbereder du på minutter. Ikke bare smaker det godt. En smoothie gir også et kick av mineraler, vitaminer og antioksidanter. Om du nyter den til frokost, lunsj, som et mellommåltid eller som dessert er opp til deg.

Kvinner trendsettende

Det er kvinnene som leder smoothiestrenden. 74 prosent av de spurte kvinnene kjenner til smoothies mot 65 prosent av mennene. Av dem som har hørt om smoothies, er det også flere kvinner enn menn som har smakt: 51 prosent av kvinnene mot 45 prosent av mennene. Over 60 prosent av alle 15-39-åringer har smakt smoothies.

Ekte smoothies lages med yoghurt

Smoothies ble først laget i California på slutten av 80-tallet og fikk raskt gjennomslag i surf- og beachkulturen. Det er enkelt å lage sin egen smoothie. Den originale smoothien består av yoghurt, litt banan og frossen frukt eller bær. Du kan også tilsette litt syrnet eller vanlig melk om du ønsker en mer flytende konsistens. Friske urter som sitronmelisse eller mynte kan sette en ekstra spiss på smaken. Med dette som basis, og en blender eller hurtigmikser, er det enkelt å blande seg frem til egne favoritter.

Superenkelt å lage

Fremgangsmåten er enkel. Ha yoghurt, frosne bær eller frossen frukt i en blender og kjør til alt er most. Det tar ikke lang tid. Bruk gjerne frisk frukt og friske bær, men da bør du tilsette isbiter for å få den skikkelig kald. Det er smart å ha i flytende ingredienser i blenderen før frosne, da forebygger du at knivene i maskinen blir sløve. Server umiddelbart.

Jordbærsmoothie

(1-2 porsjoner)

2 dl vaniljeyoghurt
1 dl cultura med jordbær
2 dl frosne jordbær

Tilsett først de flytende ingrediensene i en hurtigmikser eller foodprocessor, deretter tilsettes bær eller frukt. Kjør til en jevn fyldig masse. Ønsker man mer sødme kan man tilsette banan, honning eller sirup etter smak. Server straks i ett høyt eller to små glass.
Dette er en grunnoppskrift på smoothie. Her kan man bytte ut jordbær med den frukt eller de bær man måtte ha tilgjengelig. Bytt ut væsken som er smaksatt med den smaken du velger i din smoothie. Har du ikke frosne bær eller frukt må du tilsette noen isbiter i tillegg i hurtigmikseren

Solgangsbris (Gul smoothie)

(1-2 porsjoner)

2 dl cultura naturell med pære, jordbær eller bringebær
½ stk. banan
1 dl honningmelon eller annen melon, frosset
1 dl bringebær, frosset


Kjør alt i foodprocessor og server straks.

Andre funn fra undersøkelsen:

  • Andelen som har hørt om, smakt og laget selv fordeler seg jevnt i forhold til landsdeler.
  • De med høy utdannelse (universitetsnivå) har større kjennskap til smoothies enn befolkningen generelt. Disse har også i større grad både smakt og laget selv.
  • Halvparten i aldersgruppen 15-24 år som har hørt om smoothies, har forsøkt å lage en selv.
  • 26 prosent av dem som har hørt om smoothies har kjøpt ferdiglaget smoothies i dagligvarebutikken mens 18 prosent av dem som har hørt om smoothies har kjøpt fra en smoothiesbar eller et serveringssted. Dette har med tilgjengelighet å gjøre: I Oslo har 28 prosent av de som har hørt om smoothies kjøpt fra serveringssted, mens kun 9 prosent i Nord-Norge. Det er nok et stykke igjen før smoothies-kulturen er like befestet i Norge som i California.
  • Undersøkelsen er gjennomført på en omnibus hos Synovate MMI i juni 2007 med et utvalg på 1008 personer. Tallene er representative for befolkningen 15 år +





Legg inn kommentar eller trykk liker på denne artikkelen.


Intern:1148


Ansvarlig utgiver: © 2002- Databasesør AS Adresse: Matoppskrift.no,
Major Laudalsvei 6, 4630 Kristiansand Orgnr.: 911 668 602 mva.
Følg meg på!