Gå til forsiden av matoppskrift.no

Unge drar mest på fisketur

Oppdatert: 24.07.2014 Publisert: 18.07.2014 Tema: Forfatter: Fotograf: Jim T. Kristensen, Statskog Fjelltjenesten





Fisking ser ut til å være sommerens store uteaktivitet. Basert på de siste ukers engasjement i sosiale medier kan mye tyde på at hele Norge fisker. En ny undersøkelse viser likevel at fisking er klart mest populært blant de unge.
Ifølge ferske tall er det å dra på fisketur nå aller mest populært blant den yngre garde. Undersøkelsen, som er gjennomført av Norstat på vegne av Statskog, viser blant annet at mens over halvparten av de over 50 år svarer at de aldri drar på fisketur, er det kun en av tre under 30 år som svarer det samme.

- Vi er veldig positivt overrasket over disse tallene. Vi jobber mye for å inspirere barn og unge til å komme seg ut i naturen og er veldig glad for at unge nå selv søker etter opplevelser i naturen, sier Jo Inge Breisjøberget, fagsjef for jakt og fiske i Statskog.
Tallene viser også at fisking er en aktivitet som man ønsker å dele med andre. Kun sju prosent svarer at de drar på fisketur alene og nesten halvparten av de unge svarer at de helst drar på fisketur sammen med vennegjengen.

- Det kan se ut som friluftsliv har fått en ny vår blant den yngre garde. Norske ungdommer fisker og jakter, drar på toppturer og hytteturer og deler opplevelsene sine i sosiale medier. Det er ikke lenger kult bare å sitte inne. Man skal ut og oppleve naturen – aller helst sammen, sier Breisjøberget.

Deler fiskelykken

I forbindelse med Sportfiskets år har en rekke aktører denne våren satt i gang kampanjer for å få nordmenn til å fiske mer. Både tradisjonelle og sosiale medier bugner over av både fisketips og ulike konkurranser - og engasjementet har vært over all forventning.

- Vi har aldri hatt så mye aktivitet på vår Facebookside som det vi har hatt de siste ukene. Folk er veldig engasjert og deler masse bilder og tips med hverandre, sier kommunikasjonssjef i Statskog, Arnhild Holstad.
Statskog startet for et par uker siden kampanjen «Fiskelykke» hvor de oppfordrer sine mange følgere til å dele sine fiskebilder og vise hva som er fiskelykke for dem. Det kan nemlig, ifølge Statskog, være så mangt.

- Vi ser at det er et flertall av unge som deler sine bilder, og vi ser også at den fiskelykken de illustrer sjeldent handler om størrelsen på fangsten, men om følelsen det gir å være ute i naturen sammen. Det er slike minner som brenner seg inn i hukommelsen. Og slike minner ønsker vi å dele med andre. Det synes vi er flott, sier Holstad.




Legg inn kommentar eller trykk liker på denne artikkelen.


Intern:2948


Ansvarlig utgiver: © 2002- Databasesør AS Adresse: Matoppskrift.no,
Major Laudalsvei 6, 4630 Kristiansand Orgnr.: 911 668 602 mva.
Følg meg på!