FAKTA
Publisert: 02.09.2005
Tema: Kostråd
Forfatter: Nasjonalt folkehelseinstitutt
Fotograf: Knut Pettersen
Tjenester for deg
Meld deg på nyhetsbrev
Del artikkelen på:
Del artikkelen med dine venner på facebook Del artikkelen med dine venner på nettby Del oppskriften på digg Klikk for å dele denne artikkelen på twitter
VÅRE PARTNERE
Du er her :: Hovedsiden :: Artikkelarkiv :: Slik reduserer du kolesterolet ::

Slik reduserer du kolesterolet

Høyt kolesterolnivå er risikofaktor nummer en for hjerteinfarkt. Selv om stadig færre nordmenn dør av hjerteinfarkt er det fortsatt den viktigste dødsårsaken i Norge. Riktig kosthold kan forebygge sykdommen.
- Vi har et godt grunnlag for å slutte at kostholdet har hatt stor betydning for nedgangen i kolesterolnivået i befolkningen, sier forsker Sidsel Graff-Iversen ved Nasjonalt folkehelseinstitutt.

Tips for å senke kolesterolet

Det beste rådet for å redusere kolesterolnivået er å spise mindre matvarer som er rike på fett, og spesielt mettet fett. Fete melkeprodukter, kjøtt og kjøttprodukter og margarin er de viktigste kildene til kolesterol.

5 om dagen
Magre melkeprodukter
Magert kjøtt
Fet fisk
Grove og fiberrike kornprodukter

Det ”farlige” kolesterolet

Høyt kolesterolnivå skyldes oftest at kostholdet er rikt på fett. Dette fører til at det ”farlige” kolesterolet og dermed den totale kolesterolverdien øker.
Det er to typer kolesterol i blodet. For mye av det ”farlige” kolesterolet fører til kolesterolopphopning i blodårene, mens det ”gode” kolesterolet har til oppgave å suge til seg overskuddskolesterolet i blodårene og frakte det til leveren hvor det brytes ned.
Flere undersøkelser viser at spesielt kostholdet har svært stor betydning for hvem som blir rammet av hjerteinfarkt. Kosthold peker seg ut som både den viktigste risikofaktoren og beskyttelsesfaktoren mot hjerteinfarkt.

Kolesterol viktigste risikofaktor

Et ugunstig forhold mellom det gunstige og ugunstige kolesterolet er den viktigste risikofaktoren for hjerteinfarkt. Dette er vist i rekke studier og er nå bekreftet på nytt i den store internasjonale undersøkelsen.
- Nordmenn har de siste 30 årene fått i seg stadig mindre mettet fett og transfett som øker det dårlige kolesterolet. Får vi forbruket av dette fettet ytterligere nedover, vil risikoen for hjerteinfarkt bli redusert enda mer, mener Graff-Iversen.
Prosentandelen energi i kostholdet som kommer fra fett har falt fra 40 til 34 prosent, og nærmer seg helsemyndighetenes anbefaling på 30 prosent.

Frukt og grønt reduserer risikoen

Den siste store undersøkelsen på dette området viser også at daglig inntak av frukt og grønnsaker reduserer risikoen for hjerteinfarkt. Dette veier nesten like tungt som ”fettfaktoren”.

Når bør du teste kolesterolet?

- Det er forskjellige synspunkter på dette, men å ta en test en eller to ganger i løpet av ditt voksne liv er fornuftig, mener Graff-Iversen.
Bare hvis nivået er klart over det ideelle, er det grunn til å sjekke på nytt med jevne mellomrom. Her vil legen kunne gi råd. Hun legger til at de som har hjertesykdom i familien bør teste seg, spesielt hvis mor eller far har fått dette før 60 års alder. Høyt kolesterol er stort sett umulig å oppdage uten å ta en test.

Behandling av høyt kolesterol

Omlegging av kostholdet er hjørnesteinen i all behandling av høyt kolesterolinnhold i blodet. De aller fleste får godt betalt for innsatsen og selv små forandringer er bra. Effekten av kostomlegging kan måles allerede etter noen uker og kan gi 5-30 prosent reduksjon av kolesterolnivået.


Legg inn kommentar eller trykk liker på denne artikkelen.

Annonse

Imente Sør

Hurtigvalg!
Se oppskrifter med:
Kylling Kalkun Epler Bananer Appelsiner Tomater Poteter Reker Torsk Laks Makrell Elg Reinsdyr
Se oppskrifter på:
Dressing Grillmat Kaker Konfekt Muffins Smoothie Vafler Wok
Se oppskrifter for:
Cøliaki Melkeallergi Diabetikere Veganere


Ansvarlig utgiver: © 2002-2010 DatabaseSør
Adresse: ABC Matoppskrifter, PB. 1638, 4688 Kristiansand
Orgnr.: 982 072 557 mva.