Gå til forsiden av matoppskrift.no

Meld på nyhetsbrev
Alle oppskriftssøk Mer enn 35.500 stk.
Søk etter ingredienser Mer enn 12.000 stk

Punto Niño Carmenère

Oppdatertdato: 2006-09-19 Publisert: Tema: Rødvin Forfatter: Utgiver: Matoppskrift.no


Franskinspirert chilener

Chile er kjent for å produsere rimlig vin i litt for store kvanta, men den franske vinprodusenten Laroche satt seg som mål å løfte kvaliteten. Vi møtte sjefsvinmaker Julian Grubb i Oslo.
Grubb mener Chile har godt av en erfaren aktør som Laroche. – Chile har et ideelt klima for å produsere vin, men mange produsenter mangler en klar visjon om hvor de vil og lager produkter uten karakter.

Internasjonal

- Varemerket Laroche står for det samme i Chile som i Frankrike, det er en garanti for kvalitet i alle ledd. Vi lager unike produkter med de samme elegante kjennetegnene uavhengig om de kommer fra Chablis i Burgund, Beziers i Sør-Frankrike eller Casablanca i Chile.
- Larochemerket gir vinene våre en historie og et klart definert mål for hva vi skal oppnå, både stilistisk og fra et markedsføringsperspektiv, sier Grubb.

Vinboom

Vinindustrien i Sør-Amerika vokser. Kanskje aller mest i Argentina, men Chile kommer også etter. Chilensk vin er i siget. Nordmenn drikker nesten fem millioner liter i året.
I 2001 bestemte Laroche seg for å gå inn i det voksende markedet og inngikk en joint venture med et chilensk vinselskap, men i 2004 avsluttet de samarbeidet og startet for seg selv. Produksjonen forgår nå i Casablanca 60 kilometer vest for Santiago, og er på 70 000 kasser i året. Gården er på 50 hektar, men det gjenstår fortsatt å beplante 20 av dem. Alt høstes for hånd.

Valgte Chile

- Da vi skulle inn i Sør-Amerika sto valget egentlig mellom Argentina og Chile, de andre landene var ikke interessante for oss. I 2002 hadde Argentina åtte presidenter på åtte dager, og en vingård med 50 hektar vinmarker var faktisk til salgs for 5000 dollar. Men valget falt på Chile fordi det er et tryggere sted å investere og låne penger.
- Dessuten er de klimatiske forholdene i Chile bedre for å dyrke Sauvignon og Pinot Noir. Her får druene modne lenger og innhøstningen er fra slutten av mars til mai. I Argentina måtte vi høstet i januar.

Endrueviner

Vinloven er langt mer fleksibel i Chile enn Frankrike, det gir vinprodusentene friere tøyler blant annet når det kommer til regler for vanning og avkasting, men det kan resultere i at alt smaker likt.

- Jeg mener at bruken av kun en druesort per vin gjør at jordsmonn og klima reflekteres på en bedre måte, sier Grubb.

- I Chile har vi valgt å satse bevisst på viner som kun er laget på en druesort. Når det står kun ett druenavn på flasken gir det en god indikasjon på hva som er inni. Alle vet hva Champagne eller Chablis er, og hvilken drue disse er laget på, men vi har ikke slike merkenavn i Chile.

Adoptert og glemt

Grubb mener det er Carmenère som er den virkelige Chilenske druen. Den er egentlig fransk, men mens den ble utryddet av vinlus i Frankrike overlevde den i Sør-Amerika. Drueplanten ligner veldig på Merlot, og den blir fortsatt solgt som det mange steder.

Det forklarer hvorfor Merlot fra Chile ofte hatt en aggressiv og grønn peppersmak. Det har egentlig vært umoden Carmenère som er blitt solgt som Merlot.
Det er mange store forskjeller mellom disse druene. Merlot modner raskere, mens Carmenere har lang modningstid.
- På grunn av klimaet passer Carmenere faktisk bedre til Chile enn Frankrike. Den trives best på varme steder, forteller Grubb.

Fransk input

- Våre chilenske viner er helt klart ny-verden viner, men de er et hakk mer franske enn for eksempel tunge viner fra Australia eller California.
Det kommer av at La Roche er en tradisjonell vinprodusent fra Burgund som ønsket å ta med seg sin franske filosofi til Chile. Likevel har alle vinene et tydlig chilensk preg, også når det kommer til trykket på etikettene.
Flaskene er smykket med historiske illustrasjoner fra Mapuche-indianerne, den eneste stammen i Chile som ikke ble slaktet av spanjolene.

Pyramide

Totalt lager Laroche åtte forskjellige chilenske viner hvorav to er tilgjengelig i Norge. Punto Niño Carmenère og Punto Niño Sauvignon koster begge 119 kroner og finnes i Vinmonopolets bestillingsutvalg.
Som med all vin fra Laroche er også de chilenske kategorisert i en kvalitetspyramide. Til nå er kategoriene Classic, og Platinum klare. Når produksjonen har fått litt mer tid på baken kommer toppkategorien Icon. Felles for alle vinene er at de er elegante og komplekse men uten overveldende frukt og konsentrasjon.

Til lett mat

Punto Niño Carmenère kan drikkes uten matfølge. Den har lav syre og er behagelig og myk i munnen. Den går også til mat, men velg noe lett som for eksempel kylling, lyst kjøtt eller fiskeretter.
Carmenèredruens lave sylighet gir den en søtlig fruktighet. Når den er moden gir den aromaer av mørke bær og krydder med nøyanser av alt fra kaffe via sjokolade til selleri og soyasaus.

Smak og behag

Navn: Punto Niño Carmenère
Land/distrikt: Chile/Maipo
Produsent: Domaine Laroche
Varenummer: 45076 (bestilling)
Pris: 119,90 kroner
Alkoholstyrke: 14 prosent
Druer: 100 prosent Carmenère
Vurdering: Dyp rubinrød farge. Aroma av modne røde bær, plommer, sjokolade og grønn paprika. Godt integrert eik og myke tanniner. Lang smak.
Passer til: Svært god uten matfølge. Går også godt til matretter av lyst kjøtt og fisk. Tåler også lam.






Legg inn kommentar eller trykk liker på denne artikkelen.


Intern:930





Ansvarlig utgiver: © 2002- Databasesør AS Adresse: Matoppskrift.no,
Major Laudalsvei 6, 4630 Kristiansand Orgnr.: 911 668 602 mva.