Sunn matglede med brød og korn til alle måltider er Opplysningskontoret for brød og korn sin
visjon. Denne høsten har vi hatt fokus på brød. Brød til frokost og kvelds, som grunnlag for matpakken
og som tilbehør til middag. Brød med ulike kornsorter, med ulik grovhetsgrad, i ulike former
og med ulike tilberedningsmåter. Og årets julemåltider ønsker vi å brødsette med minst sju
slag brød sammen med dere.
Brødmat og brødmåltider står fortsatt sterkt i det norske kostholdet. Vi vil ha ferskt og grovt brød
til frokost, lunsj og kvelds. Kvinner spiser grovere brød enn menn. Ungdom spiser mest grovt og
halvgrovt brød, men er også den gruppen som spiser mer fine brødtyper enn de andre aldersgruppene.
Dette var noen av hovedkonklusjonene i rapporten Nordmenns brød og kornvaner fra
Statens institutt for forbruksforskning (SIFO) basert på et forskningsprosjekt initiert og finansiert
av Opplysningskontoret for brød og korn i 2008. Men det er ikke gitt at brødmat vil klare å holde
sin posisjon i norsk kosthold uten at vi jobber målrettet for å sikre denne.
Mat og helse får stor oppmerksomhet i den norske offentligheten. Ett av gjennomgangstemaene
har vært diskusjoner rundt brød og kornprodukters sunnhetsverdi. På grunn av denne debatten
har forbrukerne blitt mer bevisste brødkonsumenter. Men det er ikke er lett for folk flest å
orientere seg i meningsjungelen rundt brød og korn og helse. Med forslag til nye kostholdsråd
som er positive til grove brød og kornprodukter og samtidig økt fokus på lavkarbodietter ser det
ut til at vi må forberede oss på ny debatt utover høsten.
Brød- og kornbransjen er opptatt av at folk får tilgang på objektiv informasjon og dokumentert
kunnskap om brød og korn. Vi i Opplysningskontoret skal bistå folk flest i sorteringen av hva som
er fakta og hva som er synsing og sørge for at foreliggende kunnskap er tilgjengelig og tilrettelagt
for ulike målgrupper.
Oppskrifter på gode og sunne brød på våre og andres nettsider, i ukeblader, magasiner og aviser
og gjennom bakebøker bidrar til økt forbrukslyst på ferske og gode bakervarer. Det er viktig å
bruke denne positive oppmerksomheten og lage et tilbud til forbrukeren som svarer til deres
forventning.
På verdens brøddag lanserte Opplysningskontoret et helt nytt matpakkekonsept for innpakning
av påsmurte brødskiver. Dette kan du studere nærmere på våre nettsider
www.brodogkorn.no
Kanskje dette kan bli et samarbeidsprosjekt ved skolestart i 2011?
Legg inn kommentar eller trykk liker på denne artikkelen.
Intern:2022