
Oslo (NW): Ølsalget i sommer var det dårligste på seks år. Ustabilt sommervær er ikke den eneste årsaken, mener Bryggeri- og Drikkevareforeningen.
– Øl har i lengre tid vært på vikende front overfor vin og brennevin, sier direktør Petter Nome i Bryggeri- og Drikkevareforeningen.
For de tre sommermånedene sett under ett var salget av øl tre prosent lavere enn i fjor. Svikten var størst i juli, da sank ølsalget med hele ni prosent sammenlignet med juli i fjor.
Juli er den viktigste måneden for landets bryggerier, men salget er alltid væravhengig. I år ble det solgt litt mer øl i juni enn i juli. Totalt ble det omsatt 71,4 millioner liter øl i sommer, mot 73,6 millioner liter i fjor.
– Ustabilt vær i sør og kaldt julivær i nord påvirket naturlig nok ølsalget. Men ølomsetningen har gått jevnt og trutt nedover siden 2007, sier Petter Nome.
Mer vin, mindre øl
De siste årene har vi drukket stadig mer vin, og siden 2000 er salget av brennevin og vin nesten fordoblet.
Nome peker på at vin får massiv oppmerksomhet i mediene og at Vinmonopolet og vinimportørene er dyktige på salg og markedsføring. For norske bryggerier er dette en stor utfordring.
– Hvis vi tenker folkehelse, alkoholmisbruk og arbeidsplasser, har Norge alt å tjene på en sterkere posisjon for øl. Øl er kortreist drikke med lavt alkoholinnhold. Bryggeriene er en viktig del av norsk næringsliv, kultur og lokale identitet.
Svikter utestedene
Salgssvikten gjelder alle typer øl, fra alkoholfritt til sterkøl. Nedgangen er størst i utelivssektoren. Hittil i år er svikten i ølsalget på utestedene på hele 7,6 prosent.
– Det er bekymringsfullt og bekrefter inntrykket av at det drikkes stadig mer under ukontrollerte forhold i hjemmene. Særlig blant unge gutter går det mye i sprit. Det er trolig årsaken til mye fyll og bråk som utestedene ganske urettmessig får skylden for, sier Petter Nome
Legg inn kommentar eller trykk liker på denne artikkelen.
Intern:1974