Dypvannstorsk fra Ytre Oslofjord, kotelett av svin fra Jæren smak og Akevittis fra Løten er årets
beste matprodukter og nasjonale vinnere i konkurransen Det Norske Måltid. Hommelost, en
innovasjon fra Inderøy i Nord-Trøndelag, er kåret til Årets godbit.
Felles matglede for prisvinnere og prisutdelere: (f.v.) Vidar Kvittem på vegne av Hynne Bær,
Erling Haugan, Norway King Crab; Kurt Allan Hansen, Fjordfisk AS; Audun Rake, Innovasjon
Norge; Anneke Liesker, Inderøy økologiske gårdsmeieri; Miriam Hulsbeek, Iveland
Gårdsysteri; Leif Otto Edvardsen, Fjordfisk AS; Ole Martin Kildahl, Bakken Øvre Gardsmat;
Anbjørn Øglend, Prima Jæren; Tove Anita Steen Jense, Austlid Frilandsgartneri; Nina
Haugland, Bekkereinan AS; Jan Skjærvø, Norges Fiskarlag; Fiskeri- og kystminister Lisbeth
Berg-Hansen; Nils T. Bjørke, Norges Bondelag; Karin Bing Orgland, DnB NOR. Foto: Philip Tornes/Bitmap
Med festmaten klar i bakgrunnen og smakfulle appetittvekkere i hånden fulgte fem hundre
festtemte gjester ivrig med da vinnerne i årets jakt på smaken av Norge ble ropt opp i Stavanger
Forum torsdag kveld. Fiskeri- og kystminister Lisbeth Berg-Hansen sto for prisutdelingen på vegne
av Regjeringen.
Prisen for Årets råvare sjø gikk til Fjordfisk AS, Hvaler i Østfold, for dypvannstorsk. Denne torsken
som lever et hemmelig liv på 3-400 meters dyp er et biprodukt ved tråling etter reker. Den har i
følge juryen en fantastisk kvalitet med smak av skalldyr. Også fiskeri- og kystministeren lot seg
overraske over vinnerproduktet.
Årets råvare land kommer fra produsenten Prima Jæren og er utviklet gjennom bevisst nysatsing
på svinekjøtt.: Carré kotelett av svin under navnet Jæren Smak er nasjonal vinner fra
land.
Årets produkt er fra Hedmark, fra Bakken Øvre Gårdsmat i Løten Skogbygd. Familien Kildahl
hadde stadig fløte til overs etter pultostproduksjonen og kom på ideen om å prøve seg på iskrem. I
dag har de rundt 30 smaksvarianter der cirka halvparten er basert på fløte og resten sorbeter. Å
bruke akevitt som smak falt naturlig i Løten, og når juryens poeng er talt opp er Akevittis Årets
produkt.
Juryen tildelte videre hederlig omtale til seks produkter, to i hver kategori. Noen av disse
produktene var svært nær vinnerne i poengsum.
Ost på melk og øl
Årets godbit er en ny pris av året der 16 utvalgte produkter med utpreget potensial for
videreutvikling er vurdert av en jury i Måltidets Hus i Stavanger. Premien er 20.000,- som er ment
som ett tilskudd til bedriften for å løfte produktet videre. Juryens valg falt på Hommelost fra Inderøy
Økologiske Gårdsysteri. Osten er en laget på økologiisk melk i kombinasjon med øl fra Inderøy
Gårdsbryggeri.
Her er vinnerne:
- Årets råvare sjø: Dypvannstorsk fra Fjordfisk AS på Hvaler i Østfold
- Årets råvare land: Carré kotelett av svin fra Prima Jæren i Rogaland
- Årets produkt: Akevittis fra Bakken Øvre Gardsmat, Løten i Hedmark
- Hederlig omtale råvare sjø: Kongekrabbe fra Norway Kingcrab, Bugøynes i Finnmark
og kråkebollerogn fra Roderick Sloan, Steigen i Nordland
- Hederlig omtale råvare land: Syltet gresskar fra Austlid Frilandsgartneri, Rykene i Vest-Agder og
Vellagret spekeskinke fra ”norsk gammeltypisk gris” fra Bekkereinan AS i Kvinesdal, også i Vest-Agder
- Hederlig omtale produkt: Ferskrørte økologiske bringebær fra Hynne Bær, Inderøy i Nord-Trøndelag
og Gylden, ekstra vellagret (halvfast hvitost), fra Iveland Gårdsysteri, Iveland i Aust-Agder
- Årets godbit: Hommelost fra Inderøy Økologiske Gårdsysteri, Inderøy, Nord-Trøndelag
Det Norske Måltid
Det Norske Måltid setter fokus på råvarer og produkter i regionene. Kåringen av Årets råvare
land og sjø, samt Årets produkt ble gjennomført for første gang i 2008. Næringsforeningen i
Stavanger-regionen eier prosjektet, DnB NOR er hovedsponsor og Stiftelsen Norsk Matkultur
er prosjektleder. Viktige støttespillere for øvrig er Norges Kokkemesteres Landsforening,
Norges Bondelag, Norges Fiskarlag, Norges Bygdekvinnelag, Landbruks- og
matdepartementet, Fiskeri- og kystdepartementet, Innovasjon Norge og NHO Reiseliv.
Representanter for de lokale laugene i Norges Kokkemesteres Landsforening leder
gjennomføringen av konkurransene i regionene og har med seg representanter fra DnB NOR,
bondelaget, fiskarlaget og andre med engasjement for lokale matprodukter i
arrangementskomiteene. Det har vært avviklet juryering i 8 regioner med kåring av vinnere i
hvert fylke. Oslo og Akershus er slått sammen i denne konkurransen.
Les mer på
www.detnorskemaltid.no
Legg inn kommentar eller trykk liker på denne artikkelen.
Intern:2039