Unikt urtehagekonsept for innendørsbruk
Lei av friske urter som tar opp plass på kjøkkenbenken, og som henger med «hodet» etter to dager borte
fra hjemmet? Den tiden kan nå være forbi! Electrolux viste nylig frem et unikt selvdyrkingskonsept for
urter, krydder og grønnsaker på en av verdens største kjøkkenmesser, Eurocuccina i Italia før påske. På
denne måten får man tilgang til sine favoritturter året rundt. Urteskapet har to seksjoner; Nede kan man
dyrke frø. I skapet over kan man høste av friske utvokste urter, krydder og grønnsaker. Produktet
forventes lansert på markedet innen to år.
Electrolux tar et nytt steg for å bringe kulinarisk ekspertise fra proffmarkedet til private hjem. Electrolux
Herb Garden benytter «hydroponics» teknologi hvor man kan plante ulike vekster uten bruk av jord, men
ved hjelp av riktig mengde ernæring, vann og oksygen. Teknologien egner seg utmerket for innendørsbruk
siden man ikke lenger trenger å tenke på dårlig vær og forskjellige sykdommer som ofte kan ta knekken
på plantene. Stikkordet er lys, riktig temperatur og fuktighet.
“Mange av kokkene vi jobber med understreker viktigheten av å
bruke friske urter i matlagingen, ikke bare som et
krydderelement, men som en naturlig måte å forberede gode
smaker i rettene", sier prosjektleder Chiara Ciardetti i Electrolux
Open Innovation. ”Electrolux Herb Garden” gjør det mulig å
dyrke urter, planter og grønnsaker innenfor et kontrollert,
beskyttet, konstant og sunt miljø, slik at man kan nyte ferske
ingredienser hele året.
Konseptet Electrolux Herb Garden, ble første gang vist frem på årets EuroCucina messe i Milano, 8.-11.
April. De selvfornyende urtene og vekstene vil ikke bare lyse opp ethvert kjøkken, men vil også gjøre det
mulig å utvidede kokemulighetene, og å sikre konstant lagring og oppbevaring av friske urter året rundt.
En hemmelig ingrediens med bruk av urter
I forbindelse med messen, lanserte Electrolux også den interaktive kampanjen ”Secret Ingrediens” hvor
selskapet legger til rette for å dele råd, tips og nye teknikker fra både proffkokker og forbrukere på tvers av
selskapets digitale kanaler som Electrolux’ hjemmeside, Facebook og Youtube.
I et kort videoklipp, viser mesterkokk Paulo Pettenuzzo, fra Electrolux Grand Cuisine team frem sin
hemmelige ingrediens hvor han knar urtene i hånden for å få ut den beste smaken av urtene
– Vi søker stadig nye måter å skape bedre smaker og matopplevelser. I tillegg til å dele inspirasjon,
ønsker vi å vise hvordan nye og enkle tilberedingsteknikker kan forbedre smak og tekstur på råvarene.
Sist men ikke minst ønsker vi vise kreative matentusiaster hvordan ulike teknikker kan bringe kvalitetsmat
fra restauranter hjem til ditt eget kjøkken. Gode resultater på kjøkkenet kan enkelt gjenskapes ved å følge
noen enkle tips, sier markedssjef Lena Wånemark i Electrolux Norge.
Deler hemmelige ingredienser i hele Europa
Kampanjen ”The Secret Ingridient” vil bli videreført på en rekke Electrolux arrangementer i år. Forbrukerne
vil få anledning til å prøve ut flere tilberedingsteknikker som Sous-vide, damp og induksjon, og samtidig
delta i tilbereding og smaking av hemmelige ingredienser under Taste-festivaler som arrangeres i en
rekke storbyer i Europa inneværende år.
Legg inn kommentar eller trykk liker på denne artikkelen.
Intern:2907