– Dette har vært en fantastisk reise – en fantastisk seilas, sier Ivar Hald og Rolf Ulevik
i Norgesmøllene og smiler fra øre til øre. De forteller mer enn gjerne den utrolige
historien om Spleisebrødet. Det skjer under lanseringen av to nye – Spleiseloff og
Spleisegrov – og selvsagt om bord i selveste Statsraad Lehmkuhl.
Den ærverdige Statsraaden tar over 200 bakere og folk fra
dagligvarehandelen med på kveldscruise i ekte bergensk forsommervær.
Gjestene rekker så vidt å komme om bord og under solseilet (!)
før lyn og torden og påfølgende høljende regnvær setter rammen
rundt selskapet.
Men en times tid senere – i det vi har
kommet ut av Bergen havn – kommer solen frem. Sammen
med William Hut på gitar og påfølgende fantastiske korjenter
fra studentkoret Sangria får den stemningen straks helt på
topp.
Dyrker patriotismen
Det begynte i 1998 med dette ene Spleisebrødet som har gitt nesten 16 millioner kroner til
Statsraaden pr dags dato. I dag legger vi listen mot 2014 med
100-årsjubileeet for skuten. Så skal vi finne på mye moro basert
på mel og ceralia for å dyrke patriotismen i Bergen frem mot
det årstallet, sier en blid Ivar Hald på toppdekk i solskinnet.
– Og det er ikke vanskelig å dyrke patriotismen i Bergen?
– Nei, overhodet ikke! Spesielt når Brann ligger nede er det
greit å ha andre ting å konsentrere seg om. Men det holder ikke
bare med patriotisme. Du må ha gode varer også. Og det sørger
byens bakere for. Disse brødene er bakt med stolthet og gir
forbrukerne gode produkter. Uten det ville det ikke gitt slike
fantastiske resultater. 16 millioner kroner er 16 millioner solgte
brød. En marsjfart på over en million i året, sier Hald begeistret.
– Det er ganske ironisk at Spleisebrødet i seg selv bidrar mer til
Sigbjørn Johnsen og statskassen i form av moms enn det
Statsraaden får, supplerer Rolf Ulevik.
– Hvordan startet det hele?
– Det startet med en vantvittig god idé fra bakermester Martin Alsaker hos Baker Brun.
Han kom til oss etter at han hadde snakket
med Per Langhelle i Stiftelsen Statsraad Lehmkuhl.
De ville mer enn gjerne være med på
dette. Men det måtte være et fellesanliggende,
sa vi. «Det var nettopp det jeg også tenkte», sa
Alsaker. Så gikk vi til byens bakere og til kjedekontorene
for dagligvarehandelen og alle tente
på idéen. Så, i mai 1998, lanserte vi Spleisebrødet,
forteller Hald.
Ingen døgnflue
Og siden den gangen har det vært et kjempe-eventyr. Og det fantastiske
med dette er at det ikke bare ble en døgnflue.
Brødet har etablert seg i markedet og nå
kommer altså to nye Spleisebrød, nemlig en
superloff som er perfekt til all sjømat og en grov
type som er perfekt til all mulig annen mat, sier
Ulevik.
I 2014 er statsraaden 100 år. Skipet har 16 fast
ansatte. På tokt kan det ta om bord 150 andre
mannskap i tillegg.
Marcus Seidiel er kaptein på Statsraad Lehmkuhl
– og det har han vært i 16 år. Altså i hele perioden
og vel så det siden Spleisebrød-tradisjonen
ble startet. Seidiel er fra Canada, men det er umulig
å høre det på «dialekten» hans.
– Jeg var med på lanseringen av Spleisebrødet
første gang det skjedde, og det var en veldig
hyggelig seanse! Økonomisk sett har dette betydd
masse for oss. Regnskapsmessig er det det
desidert største bidraget til stiftelsen utenom
de vanlige inntektene våre. Det har tatt helt av
og blitt en mye større suksess enn vi noen gang
hadde kunnet drømme om, sier han og legger
ikke skjul på at det setter både han og stiftelsen
umåtelig stor pris på.
– Dessuten er det jo fantastisk gode brød! Vi
spiser det om bord her og vi kjøper det privat
hjemme også, sier han.
Legg inn kommentar eller trykk liker på denne artikkelen.
Intern:1959