
Salget av de mest populære magre kjøttvarene ble nær fordoblet i fjor.
– Bestselgeren er mager kjøttdeig av svin. I fjor solgte vi 1100 tonn. Det er 85 prosent mer enn i 2006, sier analysesjef Knut Jacobsen i Nortura, morselskapet til Gilde og Prior.
I 2007 satte vi til livs 335 tonn mager grillpølse, en økning på hele 110 prosent fra året før. Samlet sett økte salget av de fettfattige varene Gilde har kalt Go' og Mager med 57 prosent, til 3000 tonn.
– Fettfattige kjøttvarer til middag og pålegg er særlig populært blant kvinner og i barnefamilier. Menn er nok ikke foreløpig like opptatt av sunt kosthold, så der har vi en utfordring, sier Knut Jacobsen.
Nyttårsforsetter
Etterspørselen etter sunn og mager mat øker gjerne i starten av året.
– Kostholdet preges sterkt av den generelle helsetrenden. Og i januar er det jo dessuten mange som skal leve opp til nyttårsforsettene om å gå ned noen kilo, sier forsker Annechen Bugge i Statens institutt for forbruksforskning (SIFO).
Mens desember er toppmåneden for å gå på restaurant, er januar på bunnen. Vi spiser hjemme og vender tilbake til den sunne hverdagsmaten.
– Generelt er folk blitt mer bevisste på å unngå fett og sukker. Dreiningen i retning av magrere kjøttvarer vil trolig bare bli tydeligere, sier Annechen Bugge.
Magre nyheter
Produktserien Go' og Mager består nå av 11 vareslag. I løpet av 2008 kommer det flere nye.
– Det kommer middagsprodukter og kjøttpålegg, trolig i løpet av våren, sier Knut Jacobsen i Nortura.
Også butikkene satser sterkere på fettfattige matvarer enn før.
– Vi merker at dagligvarekjedene er mer interessert i slike varer. De gis bedre plass i butikkhyllene og i kundeavisene. Mat med lite fett bidrar til å styrke kjedenes profil, sier Knut Jacobsen i Nortura.
Legg inn kommentar eller trykk liker på denne artikkelen.
Intern:1253