Flere bønder vil lage nisjemat


Oppdatertdato: 2004-11-25 Tema: Tradisjoner Forfatter: Utgiver: Matoppskrift.no Først Utgitt: Fotograf: Dag Øyvind Olsen(Newswire)


Oslo (NW): Forbrukerne ønsker større mangfold av mat og flere nisjeprodukter. Det har flere norske bønder tatt konsekvensen av, viser en ny undersøkelse.
11 prosent av norske bønder driver med eller har planer om å sette i gang småskalaproduksjon av mat. Det er flere enn for to år siden, viser en undersøkelse Opinion har gjort for Norges Bondelag og Matmerk.
Tidligere undersøkelser viser at norske forbrukere ønsker større mangfold av mat og flere norske matspesialiteter. Mer lokalprodusert mat står også høyt på ønskelisten.

Merking viktig

– Det er gledelig at norske bønder viser en økende interesse for nisjemat. At så mange som hver tiende bonde har slike planer betyr at norske forbrukere kan glede seg til et større mangfold av mat fremover, sier administrerende direktør Randi Kvissel Haugen i Matmerk.
Matmerk administrerer norske merkeordninger for mat som Godt Norsk, Spesialitet og Beskyttede betegnelser.
Så mange som 76 prosent av de spurte bøndene ønsker merkeordninger som kan synliggjøre lokal mat.
Randi Kvissel Haugen tror det blir viktigere med matmerking av lokal og regional mat.
– På den måten får forbrukerne garantier og bedre kunnskaper om maten. Det vil bidra til større bredde og et mer spennende utvalg produkter norsk mat i butikkhyllene, sier hun.

Positive kvinner

Blant bønder som er mest positive til å drive småskalaproduksjon er velutdannede kvinner under 40 år i flertall. Mange av dem har også startet opp allerede.
Utfordringen mange sliter med er distribusjonen, slik at kundene finner varene i butikk.
– Blant de 1000 utvalgte bøndene som er intervjuet, svarer halvparten av at produksjonen av nisjemat i liten skala har hjulpet på økonomien. Det er flere enn forrige undersøkelse fra 2002, sier fagsjef Astrid Solberg i Norges Bondelag.

Viktig inntekt

Hver tredje bonde ser på dette som en hobby, mens én av fire bønder synes småskalaproduksjon har gitt en mer spennende arbeidsdag.
– Undersøkelsen viser at bøndene leter etter nye inntektskilder. Nisjeprodukter er noe forbrukerne etterspør, og derfor åpner det nye muligheter for bøndene, sier Astrid Solberg.
En av bøndene som har satset stort på slik produksjon de siste årene er Ingulf Galåen på Røros. På gården produseres det en rekke matprodukter og spesialiteter, med utgangspunkt i egg, melk og kjøtt fra egen gård.
– Vi opplever stigende interesse for gårdsmat og produktene vi tilbyr, sier Galåen. Røroskaka som bakes på gården er Spesialitet-merket av Matmerk, og selges nå i butikker i flere større byer.

Annonse












Legg inn kommentar eller trykk liker på denne artikkelen.


Intern:441



Ansvarlig utgiver: © 2002- Databasesør AS Adresse: Matoppskrift.no,
Major Laudalsvei 6, 4630 Kristiansand Orgnr.: 911 668 602 mva.