Oslo (NW): Ølsalget falt i 2011, men flere finner veien til Vinmonopolets ølhyller.
Salget av norsk sterkøl gikk opp med nesten 40 prosent det siste året, til nær 1,4 millioner liter. Likevel drikker vi fortsatt lite sterkøl sammenlignet med butikkøl.
Tall fra Bryggeriforeningen viser at det totalt ble solgt 234,6 millioner liter øl i fjor, ni millioner liter mindre enn i 2010.
Forbruket utgjør rundt 60 liter øl per voksne nordmann.
Mer enn ni av ti øl er lys pils som vi kjøper i butikk eller på skjenkesteder. Det er nordmenns favoritt, men interessen for mangfoldet av øl er økende, sier direktør Petter Nome i Bryggeri- og drikkevareforeningen.
Boksøl tar over
Vinmonopolet selger 258 ølmerker fra hele verden. Av de ti mest populære sortene sterkøl på polet, er åtte norske.
– Det viser at mange ønsker å prøve ulike ølsorter, og vi er glad for at så mange som 30 av de 50 mest populære merkene er norsk øl, sier Petter Nome.
Juleøl er blant de mest populære sortene spesialøl og markerer seg sterkt på salgsstatistikken for desember.
– Juli var den beste ølmåneden i fjor, til tross for varierende sommervær. I august og mai ble det kjøpt mer øl enn i vanligvis gode måneder som juni og desember, sier Petter Nome.
En stadig større andel øl kommer nå fra boks, mens andelen flaskeøl har sunket med 20 prosent siste år. Det selges nå fire ganger så mye øl fra boks som på flaske.
Mer flaskevann
Salget av brus holdt seg stabilt i 2011. Mens det var en svak økning for sukkerfri brus, var det en tilsvarende nedgang for sukkerholdig brus.
Vi kjøpte mer vann på flaske i fjor enn året før. Økningen er det vann med kullstyre som står for, mens det er en nedgang for vann uten kullsyre. Totalt drikker vi i gjennomsnitt 25 liter flaskevann i året.
– Flaskevann er et populært valg både på spisesteder og i dagligvarebutikkene, mens salget i kiosker og bensinstasjoner går ned, sier Petter Nome.
Legg inn kommentar eller trykk liker på denne artikkelen.
Intern:2376