
KARIBISKE HAV: Bakerisjef Fernando Thompson
og konditor Rupert Grant og staben deres
skal, i tillegg til å bake brød og kaker for nesten
3 850 gjester, også sørge for brød og kaker
til 1 200 ansatte hver dag. Det dreier seg om
22 000 måltider og her spiser folk brød også
til middag!
Spisesalen på «Explorer of the Seas» er på tre plan og her
betjenes inntil 1 850 gjester samtidig – og de kan velge fra en
tre-retters middag fra a la carte-meny. Det er to bordsettinger til
middagen og menyen skiftes hver eneste dag på dette cruiset
som varer i 12 døgn. Vi er om bord i «Explorer of the Seas» – et
av verdens største cruiseskip. Dette er ikke bare et flytende hotell,
men også et opplevelsessenter av dimensjoner:
30 000 enheter
Her har folk alle mulige fasciliteter de kan
forsyne seg med: I en Broadway-inspirert teatersal med plass til
1 350(!) mennesker går det hver kveld forskjellige, storartede
show. Her er kino og skøytehall, utallige restauranter og diskotek
og kafeer. Her en stor promenadegate der du kan handle alt hva
hjertet måtte ønske og i Casino Royal kan mange hundre mennesker
få utløp for sine gamblerlyster.
Skipet er 311 meter langt og har 105 000 hestekrefter. 55 000
hestekrefter går til fremdrift og resten til hotell- og restaurantdriften.
Det er seks forskjellige motorer som produserer 75
megawatt strøm som tilsvarer forbruket i en by i Norge. 900
tonn sjøvann avsaltes til bruk hver dag. Absolutt alt avfall håndteres
om bord – ikke en eneste tannpirker går over bord. Dersom
en ansatt skulle bli tatt i å kaste noe over rekka er det
oppsigelsesgrunn. Men det går med 11 tonn drivstoff i timen
under marsjfart – på et ni-dagers cruise går det med «fuel» for
en million dollar.

Vi møter bakerisjef Fernando Thompson og konditor Rupert
Grant. Thompson er fra Costa Rica og Grant fra Jamaica. I tillegg
til at de har ansvaret for alt av brød og kaker, har Grant også
ansvar for alle dessertene – og det er ikke få!
– Vi har syv ansatte på bakeriet – tre jobber på dagtid og fire
om natta. Vi produserer nesten 30 000 enheter brød hver dag
og det går med omtrent 800 kilo mel. Vi lager en del brød som
er glutenfritt, men det aller meste av brødet vi lager er av hvitt
mel. Noen gjester ønsker mørkere brød – så derfor lager vi også
det. Også pumpernikkel, sier Thompson
8500 desserter
Konditor Rupert Grant og hans stab lager hver dag omkring
200 kaker som utgjør 4 000 kakestykker. Bare i den ene restauranten på
dekk 11, der folk flest spiser frokost og lunsj, går det unna 5 000 desserter i
tillegg. Samt selvsagt rundt 3 500 desserter på hver middag i hoved-restauranten.
Konditoriet lager flere sukkerfrie typer kaker og glutenfrie i tillegg. Grant
leder en stab på 14 ansatte. Noen er førstereis og er under trening, og noen har
utdannelse. Grant er selv utdannet konditor.

Alle ansatte her har skjerf som viser hvilken posisjon de har. De med gule skjerf
er med for første gang. De blå er i mellomskiktet, mens de med rødt har en
lederposisjon. Folk jobber 10–12 timer hver dag – alle dager.
Det serveres frokost, lunsj, ettermiddags-te og middag. I tillegg kan gjestene få
mat hele døgnet på et par-tre andre steder rundt i skipet. Det er 37 barer om
bord med 104 bartendere. Maten tas i utgangspunktet ombord i New Jersey
og skal vare i 12 døgn, men det suppleres med en del frukt og grønt underveis.
Totalt er 64 forskjellige nasjonaliteter representert blant personalet akkurat på
dette cruiset – og det kan være en utfordring. Kjønn og religion er stikkord der.
De fleste av mannskapet deler lugar. Offiserer med to striper eller flere har egne
lugarer. Største nasjon er folk fra de forskjellige øyene i og rundt Karibien, men
mange er fra Øst-Europa – og fra overalt ellers.
Arbeidsperioden varierer fra kapteinens ti uker på og ti uker av. De fleste andre
har seks måneder på og seks ukers ferie, mens andre har åtte måneder på og
åtte uker av. Alle drilles på sikkerhet og er plassert i lugarer overalt på de laveste
dekkene slik at de raskt skal kunne komme til sine respektive stasjoner ved en
nødsituasjon. Det er eget sykehus med to leger og tre sykepleiere som skal
kunne ta kompliserte operasjoner. Skipet har et helikopterdekk foran i tilfelle
det blir behov for det. For alle tilfellers skyld er det også et eget likhus om
bord…
Legg inn kommentar eller trykk liker på denne artikkelen.
Intern:1482