Nå skal utenlandske turister få tradisjonsrik, norsk mat når de kommer hit på ferie. Hotellkjeden Scandic har startet et samarbeid med Gastronomisk Institutt om et nytt matkonsept. Det går ut på å tilby reisegruppeturister et stort utvalg av norske retter, i håp om at de skal sitte igjen med minneverdige opplevelser også på matfronten.
Bakgrunnen for satsingen er at turister tidligere har uttrykt misnøye med maten de får servert. Spesielt gjelder dette reisegrupper, som opplever at de samme rettene går igjen fra Kristiansand i sør til Tromsø i nord. Samtidig tar menyen ofte utgangspunkt i halvfabrikata og ferdigretter. Når maten attpåtil er dyr, er det ikke rart at turistene river seg i håret.
Mat viktig for tyskere
Ifølge en undersøkelse gjennomført av Innovasjon Norge i fjor, kommer det frem at 70 prosent av tyskere – vår største turistgruppe – synes lokal mat og matkultur er viktig når de velger reisemål. Men de færreste har god kjennskap til det norske kjøkkenet. Kun 1 prosent av de spurte oppgir mat som en sentral motivasjonsfaktor for å velge Norge som feriested.
Serverer nasjonale delikatesser
Mye tyder på at mat er undervurdert i markedsføringen av Norge, og dette ønsker Scandic å gjøre noe med. I tiden fremover vil reisegruppene få tilbud om et bredt spekter av norske delikatesser, som alle er basert på nasjonale råvarer. Målet med konseptet er å vise at Norge har mange varierte og spennende retter å by på.
Etterspurt tiltak
Spesialrådgiver innen mat og reiseliv i Innovasjon Norge, Rolf Almklov, mener at konseptet er et positivt initiativ. – Det er et etterspurt tiltak, og vi ønsker gjerne at flere aktører henger seg på. Ved å tilby norsk mat av god kvalitet, bidrar vi til å gjøre turistenes opphold ekstra spesielt. Se bare på nordmenn som drar til sør-Europa på ferie. Hva ville oppholdet vært uten maten? Turister som kommer til Norge setter selvfølgelig også pris på å bli introdusert for den lokale matkulturen, sier han.
– Det er på tide vi innser at det er andre ting enn fjell og fjorder som kan lokke turistene til Norge, og mat bør ha en sentral rolle i den eksterne markedsføringen. Nordmenn har kanskje en tendens til å undervurdere sin egen matkultur. Men selv om vi selv synes at mors kjøttkaker kan virke kjedelig, opplever kanskje turistene det som eksotisk, fortsetter Almklov.
Norsk med ny “touch”
Eksempler fra menyen er syltet makrell, varmrøkt torsk og steinbitkaker. Videre tilbys turistene betasuppe, svinenakke og lammepølse. Til dessert kan de blant annet velge mellom jordbærsuppe, karamelliserte epler og fromasj. Rettene har en nyskapende og tidvis internasjonal “touch”, men utgangspunktet er tradisjonelle, norske oppskrifter.
– Dette er retter som vi kanskje selv finner kjedelige og gammeldagse, men som utenlandske turister syns er spennende. Vi må heller ikke glemme våre norske gjester som finner det spennende og spise tradisjonsrike norske råvarer laget til på nye og internasjonal måte, sier Freddy Bruu, ansvarlig for mat og drikke i Scandic Norge.
Meny sommer 2006
Buffet 1
Syltet makrell med frisk salat
Betasuppe med rotgrønnsaker, byggryn og saltet lammekjøtt
Steinbitkaker med sesongens dampede grønnsaker (eggesmør)
Marinert kyllinglår
Svinenakke med sitron og persille servert med sitron glaserte grønnsaker og potet-/ løkgryte
Jordbærsuppe med vaniljekesam
Dagens fromasj
Garnityrer:
Agurksalat med chili og peanøtter, Salathjerter med vinaigrette, Kokte
bønner, Gul ertehummus, Squash, aubergine og paprika i sitron, ansjos, kapers og
olje, Potetsalat med sennepsdressing, Rødvin/balsamico linser, Marinerte grønnsaker
Buffet 2
Varmrøkt torsk med eple og fennikelsalat
Potet- og purreløksuppe med krutonger og bacon
Lettsaltet torsk med potet, løk, tomat og oliven
Marinert kyllinglår
Lammepølse med byggryn og rotgrønnsaker
Karamelliserte epler med smuldrelokk servert med sitronkrem
Dagens fromasj
Kilde:
http://www.dep.no/lmd/html/grunewoche2006/matkultur.htm
Om Scandic Hilton
Scandic Hotels er Nordens ledende hotellkjede med 139 hoteller i 9 land, og eies av Hilton International. Hilton International driver over 380 hoteller i mer enn 60 land, og er en del av det Londonbaserte Hilton Group plc., som med Hilton Hotels Corporation i Beverly Hills markedsfører varemerket Hilton, verdens mest kjente hotell-varemerke. Tilsammen byr de på mer enn 2 400 hoteller i hele verden.
Scandic hotels
Legg inn kommentar eller trykk liker på denne artikkelen.
Intern:842