Fremtid i vann


Oppdatertdato: 2004-02-18 Tema: Vann Forfatter: Utgiver: Matoppskrift.no Først Utgitt: Fotograf: Knut Pettersen


Oslo (NW): Helsebølgen har nådd norske mineralvannprodusenter. Nå finnes hele 53 varianter norsk vann på flaske i butikkene, og flere skal det bli.

Fra Tromsø i nord til Kristiansand i sør tappes det vann på flaske. Noen satser på kildevann, mens andre produserer renset vann med salter, mineraler og lette smakstilsetninger.

Vann viktig
Nye trender er kullsyreholdig vann med fersken-, mandarin- og cranberry-smaker. Aass Bryggeri i Drammen har fem produkter i sin portefølje.

– Vi synes det er viktig å være på banen med gode vannprodukter. Det er noe vi satser på og som vi tror vil øke i popularitet fremover. Vi utvikler stadig med nye smaksvarianter og produserer et vann med litt mindre kullsyre enn vanlig, sier marketingsjef Jeanne Donstad ved Aass Bryggeri.

Kullsyre pop
Markedet for vann på flaske økte kraftig på 1990-tallet, og i fjor ble det solgt 78 millioner liter flaskevann her i landet. Produsentene tror markedet vil fortsette å øke i årene som kommer. Nordmenn drikker forholdsvis lite vann uten kullsyre, og de fleste variantene på markedet er brusende vann.

Satser
– Vann er viktig for oss og vi satser tungt på å rekruttere nye vanndrikkere, sier informasjonssjef Stein Rømmerud i Coca-Cola Drikker til nyhetsbyrået Newswire. Ikke all ungdom er like vant til å drikke vann, og det tar produsentene hensyn til. Bruk av kildevann kan være en fordel, og det kan også tilsetting av mineraler og salter være. Selve smakene skal også appellere til yngre folk.

Annonse












Legg inn kommentar eller trykk liker på denne artikkelen.


Intern:150
Slanking.Pølser.
singelmat.

Ansvarlig utgiver: © 2002- Databasesør AS Adresse: Matoppskrift.no,
Major Laudalsvei 6, 4630 Kristiansand Orgnr.: 911 668 602 mva.