I februar lanserer Kaffehuset Friele to nye kaffevarianter til det populære enkoppssystemet SENSEO®.
SENSEO® Brasil og SENSEO® Colombia er såkalt ”single origin”-kaffe. Det betyr at kaffen kommer fra et spesifikt område.
- Brasil og Colombia er blant de beste kaffeprodusentene i verden, sier Lindgren. - Ved å velge kvalitetskaffe fra disse kjente kaffelandene ønsker vi å styrke SENSEO®s profil som en god kaffeløsning for kaffeelskere.
De nye variantene vil også forsterke Frieles posisjon innen filterkaffe i porsjonsputer.
- SENSEO® Colombia er kraftig og intens, forklarer produktsjef Mona Lindgren. - Mens SENSEO® Brasil er mild og elegant. Med totalt seks varianter i butikk, og ytterligere varianter i nettbutikk, er det nå et mangfoldig tilbud for forbrukernes ulike smakspreferanser.
Ifølge en undersøkelse utført av Synovate på oppdrag fra Norsk Kaffe Informasjon, drikker 8 av 10 nordmenn ”vanlig” sort kaffe.
- Dette tar vi som en bekreftelse på at SENSEO® er en løsning som vil passe for folk flest, sier Lindgren. - I tillegg har vi fått økt distribusjon, så flere vil ha enkel tilgang til SENSEO®-kaffen, og ha mulighet til å variere!
Over en million solgt hver måned
Det selges godt over en million SENSEO®-puter hver måned, og salget er stadig økende. Utviklingen av maskinsalget er også tilfredsstillende. I 2011 har det vært en fordobling av maskiner solgt.
- Dette er gode tall, forklarer Lindgren. - Vi fikk en veldig god start, og den fortsatte gjennom det andre året.
Friele SENSEO® har fått nesten 10.000 venner på Facebook, og tallet øker stadig.
- Dette er et fint forum der fans kan dele erfaringer og tips om maskinen eller kaffen, sier Lindgren. – Vi syns det er positivt å ha en personlig dialog med forbrukeren, og Facebook benyttes ofte til å informere om nyheter og kampanjer.
Nordmenn ønsker en miljøvennlig løsning
Kaffeputene til Friele SENSEO® er kompostbare, og SENSEO® er dermed den mest miljøvennlige enkopps-løsningen på det norske markedet.
- Vi får stadig gode tilbakemeldinger på at kaffeputene er miljøvennlige og kan komposteres, sier Lindgren. - Det er veldig tydelig at forbrukerne er opptatt av at enkopps-løsninger ikke skal bidra til mer avfall. Nordmenn har blitt mer oppmerksomme på sortering og gjenvinning, derfor er det fint å kunne tilby et produkt som tilfredsstiller både smak og miljø.
Kaffehuset Friele er Norges ledende og eldste kaffehus, og vårt arbeid er preget av ansvarlighet og lidenskap til kaffe. Med en markedsandel på ca 35 prosent er vi hovedleverandør av kaffe til flere av dagligvarekjedene. I tillegg utgjør storhusholdningsmarkedet - som omfatter alle typer service- og servereringssteder, et stadig viktigere marked.
Legg inn kommentar eller trykk liker på denne artikkelen.
Intern:2383