
Iskaffe har vært en populær forfriskning på cafeer og kaffebarer over hele verden over lang tid. I Norge har forbrukeren kunnet kjøpe drikkeklar iskaffe i kiosker og dagligvarehandelen i en ti-års periode. Iskaffemarkedet i Norge er på cirka 125 millioner kroner, hvorav 100 millioner kommer fra dagligvaremarkedet.
Inntil i fjor har Tine fått dominert dette markedet totalt, med hele 99 prosent markedsandel i 2009. - Med Frieles ledende posisjon innen kaffe var det naturlig å utfordre monopolet med produkter som Kaffehuset Friele burde ha de beste forutsetninger for å lansere, sier produktsjef Tonje Schreiner . - Dette ble i første omgang gjort ved lanseringen av variantene Friele IS Cappuccino og Mocca Latte i mai i fjor. Frieles iskaffevarianter kommer i kjølige og stilfulle aluminiumsbokser som understreker produktenes kvalitet og fremhever kaffens rolle i produktet, forteller hun videre.
Friele ISkaffe bidrar til sterk vekst i iskaffe-kategorien
Hver nordmann drikker i snitt minst 2 enheter med iskaffe årlig. 8,6 millioner enheter med iskaffe selges årlig gjennom dagligvare, kiosk, service- og bensinstasjoner. I tillegg selges et stort antall gjennom kantiner.
Kaffehuset Frieles inntreden i markedet har ført til en betydelig kategorivekst. Siden lanseringen i mai og frem til begynnelsen av november er det solgt 21 prosent mer iskaffe enn i 2009 i DVH/KBS. Veksten fra 2008 til 2009 var til sammenligning 4 prosent.
Frieles inntreden i markedet har vært sterkest gjennom dagligvarehandelen. Dette gjenspeiles tydelig i kategoriutviklingen, da dagligvare har hatt en betydelig sterkere kategorivekst enn hva KBS kanalen kan vise til. Dagligvares vekst siden lanseringen har vært på 22% mot 12% i KBS sektoren.
De som satser på Friele har en sterkere kategorivekst enn øvrige
Dagligvarekjedene som raskest ønsket Friele velkommen inn i iskaffe-kategorien, kan vise til betydelig høyere kategorivekst enn sine konkurrenter, inntil hele 35%.
Forventningene innfris
-Kaffehuset Friele hadde ved inngangen av lanseringen en målsetning om å ta 10 % markedsandel i løpet av første år, sier Schreiner. -Både forbruker og handelen omfavner produktene og Kaffehuset Friele har allerede i lanseringens første halvår oppnådd denne målsetningen. Målsetningene er imidlertid høyere enn dette og vi fortsetter med høyt aktivitetstrykk fremover for å skape enda sterkere kategorivekst for våre kunder, avslutter hun.
Iskaffe ikke bare et sommerprodukt
Iskaffe selger mest gjennom sommermånedene, med et månedlig snittsalg på rundt 900.000 bokser i dagligvare/KBS. Iskaffe selger også godt gjennom resten av året, og selv i de kaldeste månedene av året selges månedlig over 500.000 bokser i de samme kanaler. I tillegg kommer volumene som går gjennom kantiner og storkjøkken. Iskaffe er altså ikke så sesongpreget som mange gjerne tror.
Friele utvider målgruppen for Iskaffe
Som Norges største kaffemerke var det en naturlig og troverdig kobling mellom et produkt som iskaffe og Friele. Det har også vært en bevisst satsing på å differensiere Friele ISkaffe både i pakningsdesign og posisjonering. Hovedvekten av de som drikker iskaffe i dag er mellom 15-19 år. Både smak og den delikate pakningen er tiltenkt å appellere og utvide denne målgruppen noe.
Frieles smaker er godt mottatt i markedet
Friele ISkaffe kommer i to varianter; Cappuccino og Mocca Latte. Det har under lanseringsperioden vært høy fokus på sampling, både i butikk og der målgruppen ferdes. Begge variantene har blitt meget godt mottatt, og målsetting om at produktet oppleves som noe mer premium, er nådd.
Iskaffen er pakket i praktiske display-esker a 12 bokser. Iskaffevariantene fra Kaffehuset Friele selges i 250 ml metallbokser, som kan gjenvinnes som metallavfall.
Legg inn kommentar eller trykk liker på denne artikkelen.
Intern:2080