
Vi prøvde en av Norges mest solgte viner i forbindelse med en bedre middag bestående av hjortefilet. Men vi fant ut at
Gato Negro var best til kosen etterpå. Og der kan vi skjønne hvorfor den er mye solgt.
Vinen ble prøvd mot 2 kjøttviner, nemlig Peter Lehmann Barossa Shiraz 2006 og Punto Final Malbec Classico 2007.
Våre smaksnotater.
Når vi prøvde denne sammen med de andre vinene så skjedde det noe. Dette er og forblir en lett folkevin. Den passer
kanskje til rødt kjøtt alene, men sammenliknet med disse andre falt den helt igjennom. Dette er og en vin som er mye
lettere og enklere. Passer nok bedre til kylling ol. Men som terassevin er den perfekt!
Den har en litt lysere rødfarge enn de andre. Lukter karamell med bær. Smaken ble helt gal da vi drakk denne som vin nr
3. Men som flere nevnte, så er denne fin på terrassen alene uten andre smaker i munnen.
Jeg skal og nevne at resten av denne kartongen har stått i skapet her en stund, og som ett glass i ny og ne er den
nydelig bare man ikke drikker annen vin.
Nytt design
Etter snart 20 år som tungvekter på det norske vinmarkedet har Gato Negro Cabernet Sauvignon nå fått ny og moderne
design!
Den smidige, fruktige og generøse svarte katten, med sine fine innslag av solbær, kirsebær og tobakk, har pusset pelsen
og er klar til å sjarmere vin-Norge!
Den nye designen kommer fra det svenske designbyrået Silver. De ønsket å finne frem til en design som kommuniserer den
energien varemerket står for. Løsningen ble en bildeidé der kattens lekne sprang, som vi kjenner fra logoen, spiller mot
bevegelsen i vinglasset. Den svenske designen ble så godt mottatt at den nå eksporteres over hele verden.
Fakta om vinen
Gato Negro er laget på 100 % cabernet sauvignon druer fra de sentrale delene av Chile. Druene høstes i april, sorteres,
avstilkes og og moses, hvoretter mosten gjennomgår en temperaturkontrollert gjæring på rustfrie ståltanker. For best å
bevare de fruktige druearomaene blir ikke vinen lagret på fat. Dette gir en vin som er fruktig og generøs med mye smak.
Gato Negro er enkel å kombinere med mange ulike matretter. Den passer godt til husmannskost som hjemmelagde kjøttkaker
med tyttebær og fløtesaus – en perfekt match til vinens fine fruktighet.
Viña San Pedro ble grunnlagt av brødrene Bonifacio og Louis Gregorio Correa Albano i 1865. De plantet stiklinger fra
franske druestokker, og ble med det pionérer i Chiles vinindustri. Viña San Pedro er i dag Chiles nest største
vinprodusent, og de eier landets største sammenhengende vinmark som dekker ikke mindre enn 1200 hektar.
Fakta
Navn: Gato Negro cabernet Sauvignon 2009
Pris: Kr 312.- for en 3 liters kartong
Varenummer: 2953
Varetype: Rødvin
Utvalg: Distriksortiment
Land/distrikt: Chile, Lontue
Råstoff: 100% cabernet Sauvignon
Alkohol 12,0 % vol
Sukker: 3,3 g/l
Syre: 5,10 g/l
Lagringsgrad: Konsumferdig, bør ikke lagres
Produsent: Vina san pedro
Konklusjon: Lett rødvin med folkelig smak. Passer som kosevin og til lette kjøttretter.
Sjurhet på tunga: Lite
Henger på glasset: Noe
Peiskosfaktor: varierende. Er ganske tynn og enkel, men for de som liker det, så..
Om vårt testpanel
Dette er en vennegjeng med undertegnede i spissen som har ett helt vanlig og avslappet forhold til vin. Vi tester
forskjellige viner på en folkelig måte, uten for mange fremmedord og tekniske uttrykk, som kanskje kan være ett
alternativ til andre vintester i media. Disse er ofte preget av høy saklighet, unødvendige fakta, briljering med egne
kunnskaper, nye viner fra slippene og nesten bare bestillingsutvalget. Vi vet at ikke mange gidder å bestille vin for
bruk til maten på en fredagskveld.
Fakta
- Vi er som regel 4-6 personer og har forskjellig bakgrunn. 2 med faglig bakgrunn innen mat og drikke, samt en kokk
ved enkelte anledninger.
- Vi tester vinene "live", dvs. Vi koser oss med vin og ofte mat til. Ikke som del av en vinsmaking med mange
forskjellige viner.
- Vi har egen kokk som disker opp når det er nødvendig og han føler for det.
- Vinene blir prøvd til ymse mat og kommer som regel fra det vanlige utvalget på polet, ikke bestillingsutvalget.
- Vi prøver og nyheter når det er noe interessant
- Vi satser på viner i medium prisnivå, hvorav mange er kjente blant store deler av befolkningen.
- Vi prøver å smake viner med folkelig smak, som dekker det meste av befolkningen og våre lesere
- De som synes vi er for lite sofistikerte kan bruke andre medier
- Vi kjøper vanligvis vinene selv.
- Vi spytter ikke ut vinene
- Jeg legger ut mange av inntrykkene som florerer over bordet, både seriøse og litt useriøse.
Legg inn kommentar eller trykk liker på denne artikkelen.
Intern:1821