I 1869 startet Henry J. Heinz virksomheten som satte ketchup på hvermannsens bord. Originaloppskriften brukes fortsatt den dag i dag, og det er ytterst få som kjenner til den spesielle sammensetningen. 140-årsjubilanten feires med en jubileumsflaske i glass, med en etikett fra slutten av 1800-tallet.
- Heinz har egne tomatfelt, noe som innebærer en unik kontroll fra frø til flaske. Vi velger tomatene med rett sødme og saftighet for å gi produktene den rette balansen, forteller Sophie Rietz-Elvefors, markedssjef for Heinz i Norden.
Henry J. Heinz var dessuten svært opptatt av å levere produktene i gjennomsiktige flakser, mens andre produsentene gjorde det de kunne for å skjule innholdet gjorde Heinz det motsatte.
- Konseptet har holdt seg godt, sier Rietz-Elvefors.
I tillegg til ketchup, finnes Baked Beans, chilisauser, eplecider-eddik, kryddersauser og flere tomatprodukter på det norske markedet.
Siden 1892 har ”57 varieties” stått på flaskene, men det er snarere et lykketall enn en redegjørelse for antallet produkter. Globalt fører Heinz rundt 6000 forskjellige produkter.
Kuriosa om Heinz: