"Høy, mørk og kraftig" kan gi varierende assosiasjoner, men dette er faktisk en av mange betegnelser som brukes om en helnorsk smaksforsterker som har vært på det norske markedet siden 1997. Navnet på forsterkeren er Fungi og den har inntil nylig kun vært å finne i hyllene i butikker, men nå har den fått sin egen nettside. Les videre, og lær mer om den "svarte norske magien".
Jeg tok kontakt med Inger-Lise Østmoe i
Norsopp AS, den livsglade kvinnen som står bak produktet, for å få svar på noen enkle spørsmål.
Kan du fortelle meg hvorfor du valgte å lansere dette produktet på det norske markedet?
-
Hjemmemarkedet er det billigste og letteste å bearbeide - produktet er dessuten heilnorsk. "Bli god hjemme først"
var et råd jeg for hundre år siden fikk av en person som jobbet innen eksport.
For hundred år siden? På spørsmål om hva det er som gjør denne smaksforsterkeren annerledes enn de andre smaksforsterkene på det norske markedet, fikk jeg følgende svar:
-
Produktet er norsk. Det er helt naturlig, med sopp som råstoff. Det er kokt i stedet for gjæret, det inneholder ikke soya, og ikke hvetemel. Ingen tilsetningsstoffer i det hele tatt. Fungi har en annerledes smak, og gir forskjellig resultat ift f.eks. soyasaus, oyster sauce, fish sauce, tyskernes Maggi osv.
Fungi fremhever råvarens egen smak. Stek litt sjampinjong, løk eller en kyllingbit med litt Fungi.
Og det ser ut som mottakelsen har vært god?
-
Veldig bra. Den som har prøvd Fungi blir fort avhengig!
Har du sett noen økning i salget de siste årene?
-
Nei, salgskurven har vært stabil i alle år, med en topp i 2000 da markedet "oppdaget produktet". Det har ikke vært markedsført. Det er disiplene som kjenner produktet som kjøper igjen og igjen.
Hva tror du om det norske folks smaksbevissthet? Har den blitt bedre de siste 9 årene?
-
Generelt mener jeg folk er mer smaksbevisste i dag enn i 1997, da soppekstraktet ble lansert for butikk, men det har ikke noe med fungi å gjøre.
Nå har dere mange fine slagord som "svart norsk magi" og "magisk smaksfortryller". Har du andre slagord på lur?
-
"God. Rett og slett god i alt". Nei, ingen slagord - vi overlater jobben til brukerne. Det er deres ord vi gjengir som slagord! "Fantastisk" er mest brukt av kjøperne!
Nå selger dere også noen produkter gjennom Norsopp AS. Det hadde vært interessant å høre noe om disse. Noe spesielt du vil anbefale?
-
Soppmarmelade, det er snadder det! En chutney av traktkantareller som vi selger med hele oppskriften inkludert. Kan brukes til vilt, fugl, grillmat, oster, pateer osv. Vanvittig herlig! Videre har vi 20 g og 40 g tørket skogssopp i vakre poser, foruten tørket og fryst skogssopp i bulk til storkjøkken.
Og med tanke på fremtiden, kan vi vente flere produkter fra deg?
-
Ja.
Fungi beskrives som det ultimate matverktøy for bevisste matentusiaster. Hvilke retter kan den brukes i?
-
Ettersom soppekstraktet fremhever egensmaken på råvarer, dvs bringer frem det beste i maten vår, er det ingen begrensninger på bruksområdet, bare mengden vi tilsetter! Soppekstraktet løfter smaken på enhver saus, suppe, gryte, i wok-panna er den uslåelig!
Har du noen oppskrifter å dele med våre lesere?
-
Jeg har kommet til at oppskrifter som sådanne er unødvendig, men en rekke tips står å lese på www.fungi.no
Jeg tok en tur inn på nettsiden til Fungi og hentet noen matlagingstips:
- Kyllingfileter vendes i 2-3 ts Fungi. Stek i smør eller olje, salt og pepper etter smak.
- Mariner kjøtt i 1-10 timer i 2-3 ts Fungi, gjerne med hakket hvitløk. Stek som du foretrekker i panne, wok eller grill.
- Seistykker snus i 2-3 ts Fungi, stekes i smør eller olje. Salt, pepper eller annet krydder etter smak og behov.
Produktet finnes i de fleste store matvarebutikker, samt noen delikatesseforretninger. For en komplett liste over utsalgssteder kan dere besøke hjemmesiden
www.fungi.no.
Se også hjemmesiden til Norsopp AS:
www.norsopp.no
Legg inn kommentar eller trykk liker på denne artikkelen.
Intern:532