
Oslo (NW): Forbruket av hvitt kjøtt økte kraftig i fjor. For kalkun var veksten hele 26 prosent, og trenden ventes å fortsette i 2009.
– Nordmenn har for alvor fått smaken på kalkun. I fjor spiste vi om lag 8600 tonn, sier direktør Hans Thorn Wittussen i Nortura Totalmarked.
Økningen er særlig sterk for middagsstykker av kalkunfilet og pålegg av kalkunkjøtt.
– Forbruket av kylling er opp 12 prosent det siste året. Til sammen ble det solgt rundt 67 000 tonn, sier Wittussen.
Kyllingfilet er fortsatt mest populært, men vekstkurvene er bratte også for kjøttdeig og pølser av kyllingkjøtt.
Fortsatt økning
Veksten i forbruket av hvitt kjøtt kommer til å fortsette, tror direktør Åse Kringlebotn i Opplysningskontoret for egg og hvitt kjøtt.
– Kylling og kalkun er aller mest populært blant den yngste halvparten av befolkningen. Det tilsier at trenden vil fortsette, selv om pilene allerede har pekt oppover en lang stund, sier Kringlebotn.
Opplysningskontoret ser også tegn til at appetitten på hvitt kjøtt øker blant menn.
Kjønnsforskjeller
– Mytene om kylling som jentemat og biff som guttemat er på vei ut. Men undersøkelser tyder på at det fortsatt eksisterer forskjeller mellom kjønnene. Kvinner velger gjerne filet, mens mennene i større grad går for kyllinglår og kyllingvinger, sier Åse Kringlebotn.
Hun ser framgangen for hvitt kjøtt i sammenheng med den generelle helse- og sunnhetstrenden i befolkningen.
– Folk flest legger stor vekt på å spise sunt. Derfor blir god og mager mat som kylling og kalkun stadig mer populært, sier Åse Kringlebotn.
Legg inn kommentar eller trykk liker på denne artikkelen.
Intern:1481