Klassikere skifter ham


Oppdatertdato: 2004-11-20 Tema: Brennevin Forfatter: Utgiver: Matoppskrift.no Først Utgitt:


Det heter at man ikke skal endre et vinnende lag. Det er da heller ikke endret på innholdet i Rémy Martin og Famous Grouse, men ansiktsløftinger er i vinden og det er det de kjente merkene nå har fått.
En rød tråd i hamskiftet til Rémy Martin V.S.O.P er nettopp en rød tråd, eller skal vi heller si en tykk rød strek – ifølge importøren Maxxium Norge er stikkordene for Rémys nye design: følelser, eksklusivitet og smak. Hver tredje solgte V.S.O.P som selges i verden er for øvrig en Rémy Martin. Den nye røde streken skal understreke lidenskap og luksus og går igjen på så vel flaske som kartongen den kommer i. Den klassiske flaskeformen er beholdt til glede for gamle og nye nytere. Resultatet kan du i disse dager se om du stikker innom et vinmonopol nær deg.

Ny fugl

Også skottenes favorittfugl Famous Grouse har fått en ansiktsløfting. Den kjente rypen ble tegnet i 1897 av Phillipa Gloag, datteren til grunnleggeren av mat, vin og brennevinsimperiet i 1800, Matthew Gloag. Ansiktsløftingen har gjort den stolte rypen mer veldreid og resultatet av endringen kan oppleves i de mer enn 100 land whiskyen selges i. Over 30 millioner flasker tappes hvert år og gjør Famous Grouse til verdens sjette mest solgte skotske blend. Skottene drikker faktisk tre whisky hvert sekund året rundt.

200 års arbeid

Det ligger mer enn 200 års hardt arbeid bak dagens Famous Grouse. Nær 100 år senere tok sønnen William over styringen. Sammen med sin nevø, også han kalt Matthew, utviklet han forretningen videre og laget en blend som skulle treffe hjertet til alle sporty herrer som fant veien til det skotske høyland. I 1896 kom han opp med det treffende navnet Grouse Brand. Året etter laget datteren Phillipa et utkast til The Red Grouse, for kjennere kalt Lagopus Lagopus Scoticus. I løpet av kort tid ble merket kalt The Famous Grouse.
I 1970 ble familiebedriften Gloag kjøpt opp av Highland Distillers som ble stiftet i 1887 og har foruten rypen, The Macallan og Highland Park . Og tilslutt for spesielt interesserte: I 2001 åpnet ”The Famous Grouse Experience”; et interaktivt besøkssenter i Crieff i Skottland.

Statshemmelighet

Oppskriften bak The Famous Grouse voktes som en statshemmelighet. To sentrale elementer er Skottlands mest respekterte single malt scotch whiskyer: Highland Park og The Macallan. The Famous Grouse har dessuten vært offisiell sponsor for det skotske landslaget i rugby siden 1990.

Annonse












Legg inn kommentar eller trykk liker på denne artikkelen.


Intern:431



Ansvarlig utgiver: © 2002- Databasesør AS Adresse: Matoppskrift.no,
Major Laudalsvei 6, 4630 Kristiansand Orgnr.: 911 668 602 mva.