Norges største melkekartong


Oppdatertdato: 2011-04-25 Tema: Melkemat Forfatter: Utgiver: Matoppskrift.no Først Utgitt: Fotograf: Q meieriene


Q-Meieriene overbeviser stort med 1. kvartalstallene for 2011, men nøyer seg ikke med det. Nå lanserer lillebror i melkemarkedet Norges største melkekartong. Fra mai av står 1,75 liters Q-melk i butikkene og lillebror varsler kamp om melkekundene.

Q-Meierienes tall for 1 kvartal viser at utfordrermeieriet tar stadig større markedsandeler fra Tine. Suksessproduktet Skyr fortsetter å ta av og har nå nesten 10 prosent av youghurtmarkedet i Norge. Satsningen på sjokolademelk har også vært en stor suksess og har på litt over et år tatt nesten 20 prosent av dette markedet. Tines Litago sjokolademelk blir pustet i nakken av konkurrenten og nå varsler Q-Meieriene krig i den aller største kategorien - nemlig melk.

Størst på en måte

- Q-Meieriene har 15 prosents markedsandel innen melk. Vi har fettredusert melk tilpasset forbrukernes ønsker og kan si at vi har Norges sunneste melk. I mai lanserer vi Norges største melkekartong - nå kan vi faktisk også si at vi er størst, på en måte, kommenterer Myrdahl.

36 ganger større markedsbudsjett

Tine har siden mars 2010 og frem til mars i 2011 brukt 76,2 millioner kroner brutto i markedsføring av Tine melk i det norske markedet. (Kilde: MediaEdge). Dette før alle andre markedsaktiviteter som sponsing er tatt med, eksempelvis Ski VM i Oslo. Q-meieriene brukte i samme periode 2,1 millioner.

- Vi innrømmer at det er lett å drukne i markedskampanjene fra Tine. Klart vi bare kan drømme om de enorme markedsbudsjettene, men vi nekter å la oss knekke av monopolisten. Vårt svar er å tenke nytt og smartere, det vet vi forbrukerne setter pris på, sier Myrdahl.

Forbrukerne utvikler Q-Meieriene

- Vi gjør ikke dette bare fordi folk skal legge bedre merke til oss, vi gjør det fordi vi har opplevd det som et ønske fra husholdninger og forbrukere, sier Myrdahl. Lanseringen av Q-Skyr har fortalt oss at vi har mange lojale forbrukere som ønsker å bidra med å utvikle Q og våre produkter, så når forbrukerne sier de ønsker dette, ja da skal de få det sier Bent Myrdahl.

Vinneren Q-SKYR

Totalt sett er Q-meieriene meget godt fornøyd med årets første kvartalregnskap som viser et bedre salg enn forventet. Den enorme suksessen med Q-SKYR - produktene fortsetter.

Q-SKYR er et sunnhetsprodukt som ikke fantes før. Nå kjenner hele 60 prosent av befolkningen til Q SKYR og salget har eksplodert. Hvis salget av Skyr går i samme tempo i resten av 2011 vil Q-meieriene lande på hyggelige 170 millioner kroner i omsetning kun på Skyrprodukter i år.

Annonse












Legg inn kommentar eller trykk liker på denne artikkelen.


Intern:2133



Ansvarlig utgiver: © 2002- Databasesør AS Adresse: Matoppskrift.no,
Major Laudalsvei 6, 4630 Kristiansand Orgnr.: 911 668 602 mva.