
Oslo (NW): Kreklingsirup, Spekepølse av villsau, Økologisk Tjukkmjølk fra Røros og Rørossmør . Disse fire norske matspesialitetene skal kjempe om plassen som beste innovasjonsprodukt på europas største matvaremesse Sial i Frankrike til høsten.
Tre av produktene er godkjent av Matmerk for bruk av Spesialitet-merket, mens Økologisk Tjukkmjølk fra Røros er det første norske produktet som ble tildelt en Beskyttet betegnelse. Dette er en offentlig garanti for opprinnelse, tradisjon og særpreg.
Produkter fra 30 land konkurrerer innen 12 ulike kategorier under Sial d’Or, som er en innovasjonskonkurranse for mat i tilknytning til den store matvaremessen Sial.
Vinnerne av de ulike klassene kåres allerede i mai, og de får muligheten til bred internasjonal presentasjon under Sial messen i oktober. 2500 utstillere fra 95 land deltok på matvaremessen i Paris da den sist ble holdt for to år siden.
Nyskapende
Administrerende direktør Randi Kvissel Haugen i Matmerk er godt fornøyd med at hele fire av de 12 norske nominerte produktene har Spesialitet-godkjenning eller opprinnelsesbeskyttelse.
– Vi er glade på vegne av merkebrukerne våre. Nomineringen viser at det finnes spennende nyskaping i norsk matvareproduksjon. Den betyr også at disse produktene er funnet verdige for internasjonal oppmerksomhet. Gjennom denne oppmerksomheten har de også mulighet til å bli løftet videre, sier Kvissel Haugen til nyhetsbyrået Newswire.
Hun mener det er viktig at produkter med nasjonalt særpreg synes i en slik internasjonal konkurranse.
Stor bredde
De fire nisjeproduktene er svært forskjellige. Kreklingsirupen er laget av viltvoksende kreklingbær fra Alta og Lakselv. Spekepølsa inneholder sauekjøtt fra den spesielle villsauen som beiter på vestlandskysten.
Rørossmøret og den opprinnelsesbeskyttede Økologisk Tjukkmjølka fra Røros er begge laget etter gamle lokale tradisjoner.
Prestisjefylt
Den norske juryen hadde 40 kandidater å velge blant. 12 av disse skal nå knive internasjonalt.
– Det er tung prestisje i å bli nominert til denne prisen. Produktene konkurrerer om oppmerksomhet som kan resultere i hylleplass i butikkene, sier redaktør Reidar Molthe i bladet Dagligvarehandelen. Han leder den norske juryen og skal selv stemme i den internasjonale konkurransen.
Molthe legger vekt på at produktene må representere noe nytt og at de må være salgbare.
I 2002, sist Sial d’Or ble arrangert, ble Gildes Rollerburger kåret til beste produkt innen storhusholdning.
Her er listen over alle de 12 norske produktene som er nominert til Sial d’Or 2004:
Økologisk Tjukkmjølk fra Røros, Rørosmeieriet
Økologisk Rørossmør, Rørosmeieriet
Spekepølse av villsau, Corvus
Kreklingsirup, Reisamat
Modnet Jarlsberg, Tine
Smirnoff Ice, Ringnes
Solo nye smaker, Ringnes
Rollerpizza, Gilde
Litt Sulten, Gilde
Marian fersk fiskefilet, Nordfjord
Eplemost, Epleblomsten
Papermint, Allsweets
Kontaktpersoner:
Matmerk, administrerende direktør Randi Kvissel Haugen, tlf. 24 14 83 13, mob. 90 84 19 69
Matmerk, Spesialitet-ansvarlig Arne Sverre Modahl, tlf. 24 14 83 02, mob. 90 82 98 29
Matmerk, informasjonssjef Bernt Ellingsen, tlf. 24 14 83 01, mob. 90 57 72 77
Legg inn kommentar eller trykk liker på denne artikkelen.
Intern:218