
2013 ble et godt år for Fairtrade Norge. Totalt økte omsetningen av Fairtrade-merkede varer med 44 millioner fra året før. I fjor handlet norske forbrukere Fairtrade-merkede produkter til en verdi av 533 millioner kroner. Veksten av bananer økte med hele 45 prosent.
-Dette er svært gledelig. Det viser at interessen for bærekraftige og rettferdig handlet varer er stigende. Det er både forbrukere og næringsliv som etterspør Fairtrade-merkede varer, sier daglig leder i Fairtrade Norge, Marianne Størseth.
I flere år har det vært kaffe og blomster som er de mest etterspurte Fairtrade produktene blant norske forbrukere. Dette er fortsatt den største produktgruppen, mens salget av Fairtrade-merkede bananer var det som økte mest i 2013.
-Trendene peker i retning av at vi blir stadig mer opptatt av hva vi får i oss. Vi vil vite hvor og under hvilke forhold varen er produsert. Det siste året har det vært et stort fokus på at det er funnet giftstoffer i tradisjonelle bananer her i Norden. I de Fairtrade-merkede bananene fant man derimot ingen spor av giftstoffer, og det har ført til en salgsøkning på mellom 50 og 60 prosent i Sverige, forteller Størseth.
Da det i fjor høst ble gjennomført en stor kartlegging av norske forbrukeres forhold til Fairtrade, viste undersøkelsen av merkeordningen har stor tillit hos befolkningen. 85 prosent av nordmenn kjenner til Fairtrade-merket. Samme undersøkelse viste også at vi vil ha mer utvalg av Fairtrade-merket frukt og grønt.
-Selv om 2013-tallene viser en positiv vekst, er ikke nordmenn fornøyd med utvalget av Fairtrade-produkter. Undersøkelsen viser at norske forbrukere etterspør flere og mer variert utvalg. Derfor er et av våre viktigste mål at det skal komme flere norske Fairtrade-merkede produkter av god kvalitet på markedet, sier Størseth.
Fairtrade er en internasjonal merkeordning som gjennom handel styrker bønder og arbeidere i fattige land. Med mer rettferdige handelsbetingelser kan de selv bekjempe fattigdom.
Fairtrade-standardene sikrer bedre arbeidsforhold og handelsbetingelser for bønder og arbeidere i utviklingsland, slik at de kan investere i produksjon, lokalsamfunn og en bærekraftig framtid.
Fairtrade-merking av produkter er et konkret og pålitelig verktøy for importører og forbrukere i Norge som ønsker å bidra til mer rettferdig handel og utvikling i fattige land.
I dag finnes det Fairtrade-merket kaffe, te, kakao, sukker, juice, is, sjokolade, bananer, ris, krydder, honning, bomull, blomster og vin i Norge.
Legg inn kommentar eller trykk liker på denne artikkelen.
Intern:2885