
Mens det i 2010 var stagnasjon eller nedgang i produksjon og omsetning av økologiske produkter, peker pila oppover igjen i 2011. Den positive salgskurven for økologiske produkter gjelder for alle omsetningsledd; dagligvare, helsekostsektoren, spesialbutikker, i storhusholdning og bondens marked.
Statens landbruksforvaltning (SLF) har innhentet tall fra produsenter og omsetningsledd som viser at salget av økologiske produkter igjen øker, etter en nedgang i 2010. Salget av økologiske varer har økt med nesten fem prosent sammenlignet med 1. halvår 2010. Av de største produktgruppene målt i verdi var det bare salget av brød og bakervarer som fortsatt har en negativ utvikling. Mye av nedgangen i melomsetningen skyldes redusert satsing på økologiske ferske brød i dagligvarehandelen.
Markedstilpasning
De siste årene har det vært en positiv utvikling i produksjonen av økologiske varer, noe som har ført til et økende gap mellom produksjon og salg. Nå skjer det en markedstilpasning inne kjøtt, meieri og egg, med lavere produksjon eller nullvekst i produksjonen. Det kommer bl.a. til uttrykk gjennom ni prosent lavere produksjon av storfekjøtt, sammenlignet med samme periode i fjor.
Det er også verdt å merke seg at det er de mindre aktørene, som ikke har etablerte distribusjonssystemer med konvensjonelle produkter og som er mer spesialiserte, som best evner å få omsatt varene i ulike forbrukermarkeder.
”Grønnere” frukt og grønnsakomsetning
Frukt og grøntsektoren har økt både i volum og verdi i 2011. Det har vært god varetilgang gjennom hele året, både i norsk sesong og i importsesongen. Også økologiske lagringsgrønnsaker har økt salg så langt i 2011, noe som henger sammen med stabil tilgang og stabile priser.
Følsomme produkter
Størrelsen på den økologiske omsetningen er så pass liten at den er svært følsom for enkeltaktørers satsinger og avvikling av aktiviteter. Det er utfordrende for handelen å omsette økologiske produkter av mindre stabile leveranser, særlig fra frukt- og grøntsektoren. Så lenge produksjonen er liten og tildels ustabil vil det være vanskelig å få opp salget i de ordinære dagligvarehandelskonseptene, skriver SLF i rapporten. Men det er også en tendens at mer av de økologiske produktene finner nye omsetningskanaler.
Statens landbruksforvaltning produserer rapporten ”Produksjon og omsetning av økologiske landbruksvarer” to ganger årlig. Halvårsrapporten, som kommer i september, har et noe mindre omfang enn årsrapporten, som kommer i mars.
a href="https://www.slf.dep.no/no/nyhetsarkiv/produksjon-og-marked/%C3%98kt+salg+av+%C3%B8kologisk+mat.15864.cms">Mer informasjon her hos Statens Landbruksforvaltning
Legg inn kommentar eller trykk liker på denne artikkelen.
Intern:2273