Øl for folk uten ølmage


Oppdatertdato: 2005-02-06 Tema: Øl Forfatter: Utgiver: Matoppskrift.no Først Utgitt: Fotograf: Desken.no


Nå er en variant av det i USA så populære ”low carb” ølet kommet til Norge. Med 60 prosent lavere innhold av karbohydrater og 20 prosent færre kalorier enn i vanlig øl vil livsstilsølet Hansa Ultra være et naturlig valg for alle som har et ekstra godt øye til kroppen sin.

I USA har denne øltypen vært det sterkest voksende og ledende ølsegmentet med nærmere 50 prosent av markedet og salgspotensialet ser lovende ut også for Hansa Bryggerier. En av tre sier ifølge en MMI-undersøkelse at de ønsker å kjøpe produktet som har samme alkoholstyrke, men lavere bitterhet og lettere smak enn annen øl.

Hansa Ultra sin målgruppe er ifølge produsenten ”moderne mennesker med bevisst forhold til mat og drikke” og moderne mennesker er det som kjent mange av i Tostrupkjelleren, At også enkelte av gjestene har et bevisst forhold til mat og drikke kan nok også Tostrup-kokken Torstein Bovard skrive under på.

Hansa Ultra ble altså navnet på den første store norske lanseringen innenfor den nye øl-kategorien: Øl med lavere innhold av karbohydrater. Så nå gjenstår det bare å se om nordmenn er modne for å følge den slanke linjen, eller om de norske øltradisjoner veier tyngre enn ønsket om en slankere linje…
For Hansa er lanseringen et av flere offensive grep for å møte utfordringene i kjølvannet av priskrigen på øl og de tunge tidene bryggerinæringen har opplevd de siste årene, sier Hansas nye adm. direktør Lars A. Midtgaard.

Positiv smakstest

MMI testet i november 2004 holdningen til selve konseptideen om en ny lys øltype med færre karbohydrater og færre kalorier. Konsepttesten viste at markedet har stor interesse for et øl med 4.7% alkohol men færre karbohydrater og kalorier. Hver tredje øldrikkende nordmann/kvinne sier at de vil kjøpe et slikt øl og hver tiende nordmenn sier at de vil komme til å kjøpe det ofte.
I januar foretok MMI en smakstest av Hansa Ultra, som viste at målgruppen liker smaken på det nye ølet. To av tre testpersoner liker ølet meget godt og gir ølet toppscore i testen.

Lav-karbo trend i Norge

Karbohydrater har vært fy-fy for slankeglad nordmenn de siste årene og næringsmiddelaktører har introdusert ulike alternative produkter med lavere innhold av karbohydrater. Sjokolade, mellommåltider, pasta, brøddeig og ferdigbrød er noen av de andre produktene som er på markedet i Norge. Den internasjonale trenden, spesielt med utgangspunkt i USA, tilsier at det vil bli lansert en rekke nye lavkarbo-produkter i tiden som kommer.

Lavkalori-trenden har lenge vært tydelig blant brusdrikkerne og sukkerfri brus har økte med 12 prosent og utgjorde 29 prosent av totalomsetningen i 2004, mot 25 prosent i 2003. Oppnår Hansa en tilsvarende suksess med sitt ”slankeøl” kan bryggeriet se lyst på fremtiden.

Annonse












Legg inn kommentar eller trykk liker på denne artikkelen.


Intern:513
Grillmat.Brownies.
Vafler.

Ansvarlig utgiver: © 2002- Databasesør AS Adresse: Matoppskrift.no,
Major Laudalsvei 6, 4630 Kristiansand Orgnr.: 911 668 602 mva.