
Oslo (NW): Økologisk frukt og grønt er blitt så populært at det er nå er mangel på enkelte varer. I fjor økte Bama salget av økologiske produkter med 72 prosent.
Det er særlig økologiske tomater og poteter som drar tallene oppover.
– Vi doblet salget av tomater og cherrytomater i fjor, mens økologiske poteter økte med hele 114 prosent. Det er hovedsaklig den norske produksjonen som står for den voldsomme økningen, sier informasjonssjef Hanne Linnert i Bama.
Brokkoli har også hatt en betydelig økning, mens økologiske salater foreløpig ikke er blitt en hit.
Offensiv satsing
Ennå utgjør økologisk frukt og grønt bare rundt 2,5 prosent av forbruket. Men Regjeringen har som mål at 15 prosent av matproduksjonen og matforbruket i Norge skal være økologisk innen 2015.
– I tillegg til at mer økologisk frukt og grønt er et uttalt mål fra myndighetene, vil også kundene ha mer av det. Vår største jobb fremover blir å skaffe nok produsenter, slik at tilgangen blir stabil og mer forutsigbar. For eksempel har det ikke vært nok økologiske epler i forhold til etterspørselen de to siste sesongene, sier Linnert i Bama.
Norges største grossist av frukt og grønnsaker satser på å knytte til seg flere produsenter og bedre samordningen av den økologiske dyrkingen.
– I dag hviler litt mye på de få som har gått i bresjen og lagt om til økologisk. Det er viktig at vi ikke selger det som tilbys av produsentene, men heller dyrker og leverer det som folk etterspør, sier Linnert.
– Mye har skjedd allerede. I dag er de økologiske alternativene mye mer tilgjengelig i butikken. Før lå de gjerne for seg selv, nå ligger de økologiske tomatene og potetene rett ved siden av de vanlige. Da er det også lettere for folk å teste ut det økologiske alternativet, sier Linnert.
Kjemper mot godt rykte
Undersøkelser viser at det er spesielt kvinner som legger økologiske varer i handlekurven, særlig hvis de har høy utdannelse.
– Vi vet at en viktig kundegruppe er kvinner som er opptatt av å kjøpe økologisk til barna sine. I det senere har også miljøhensyn blitt en viktig grunn for folk til å velge økol
ogisk, sier Linnert.
Mange forklarer det foreløpig beskjedne forbruket av økologiske frukt og grønnsaker med at de tradisjonelt dyrkede produktene har et godt rykte på seg.
– Den gjengse oppfatningen i Norge er at frukt og grønnsaker er sunt, det ser vi av det stadig økende forbruket, sier Viken.
Tar større plass
I 2005 var 4,2 prosent av jordbruksarealet i Norge økologisk. En av de få som har lagt om helt til økologisk produksjon er Bjørn Egil Gard på øya Talgje utenfor Stavanger. Til sammen har han nå 3,5 mål med tomater.
– Interessen har tatt seg opp veldig i det siste, så i år har vi lagt om helt til økologisk, sier Gard. Han regner med å sende rundt 50 tonn økologiske tomater ut på markedet i år.
Økologisk jordbruk er plasskrevende. Gard sier han får 20 prosent mindre avling på samme areal etter at han har gått over til økologisk. Det er også mer arbeid med gjødsling, siden den må foretas mer manuelt. I vanlig dyrking spres gjødselen via de automatiske vanningsanleggene.
Ellers syns han arbeidet fortoner seg ganske likt som før.
– Og jeg har ikke hatt noe problem med kvaliteten. God kvalitet er en betingelse. Hvis ikke smak og utseende er på topp, vil ikke folk spise det, sier Gard.
Legg inn kommentar eller trykk liker på denne artikkelen.
Intern:1050