
Oslo (NW): Tilleggsprodukter fra norsk kjøttindustri er blitt populært i utlandet. Gilde-bedriften Norilia eksporterer vommer, jur, haler og hud for 240 millioner kroner i året.
– Vi gjør forretning av råvarer som for noen år siden ville blitt regnet som et problem. Nå kaller vi det ’’plussprodukter", sier administrerende direktør Morten Sollerud i Norilia til Newswire.
I fjor solgte Norlia plussprodukter for 300 millioner kroner. Nær 80 prosent gikk til utlandet.
– Hovedproduktene er huder, skinn, ull, naturtarm, dyrefor og humanprodukter. Vi omsatte huder og skinn for 172 millioner kroner i fjor, og ull for 64 millioner. Til det engelske markedet alene solgte vi 2,5 millioner kilo ull, sier Sollerud.
Huder fra norsk storfe ligger i verdenstoppen kvalitetsmessig og brukes i en rekke luksusprodukter innenfor vesker, sko og eksklusive bilmerker.
Bakgrunnen for Gildes satsing på plussprodukter, er nye slakteforskrifter og strengere krav til ressursutnyttelse.
Kina-eksporten øker
EU er største avtaker av Norilias produkter, men eksporten til Asia øker raskt.
Kineserne er storkjøpere av mer eksotiske produkter som svinemage og svinehaler. Halene skal være trimmet for bust og hår, før de serveres som friterte, sprø delikatesser.
– I Kina spiser de nesten alt mulig, sier Morten Sollerud, som er glad for kulturforskjellene som gjør det mulig å omsette de fleste produkter.
Tilleggsproduktene passer godt til eksotiske spesialiteter i asiatiske land. Japanerne synes det er gjevt å servere delikatesser basert på vommuskel fra storfe, som skjæres ut av fremre del av vomma.
Koreanerne koser seg med fettende, endetarm, som sprøstekes og spises som snacks.
Griselabber til Russland
Griselabber er blitt populært igjen, også her i landet, ifølge Norilia. Men mye går til eksport, og russerne er blant dem som har fått øynene opp for norske labber. Labbene selges renpusset og uten rester av negler.
– Også norsk tradisjonsmat som kokt tunge, leverpostei, blodpølse og lungemos, er laget med utgangspunkt i plussprodukter, sier Sollerud.
Norilia, som tidligere het Norsk Kjøtt Biprodukter & Internasjonal Handel BA, skiftet navn 2. mai i år. Selskapet sysselsetter 47 årsverk, fordelt på flere anlegg rundt om i landet.
Legg inn kommentar eller trykk liker på denne artikkelen.
Intern:597