
Oslo (NW): Vi spiser stadig mer spekemat, og sommeren er toppsesong.
– To tredjedeler av hele årsproduksjonen går unna nå i ferietiden. Spekemat er lettvint og populær sommermat, sier fabrikksjef Per Steinar Sviggum i Nortura Sogndal.
Forbruket av spekemat øker. Hittil i år har butikkundene kjøpt nesten 20 prosent mer spekemat fra Gilde enn på samme tid ifjor.
– En av favorittene er Sognemorr. Den har vi solgt over 60 tonn av. Det er en økning på 45 prosent, sier Sviggum.
Populær nyhet
Nytt av året er spekeskinke i bit, som lages på Tynset.
– Dette er blitt populært på rekordtid. Salget har allerede passert 50 tonn, sier fabrikksjef Geir Inge Høystad i Nortura Tynset.
Spekeskinke i bit er beinfrie stykker som presses og vakuumpakkes. Deretter kan den skjæres i skiver hjemme på kjøkkenbenken.
Høystad tror spekemat er blitt et naturlig alternativ når folk ønsker seg en avveksling fra grillmat i sommervarmen.
– Spekefatet passer like godt i båten og på hytta som hjemme på terrassen. I ferien ønsker mange å spise festmat uten å måtte bruke lang tid på kjøkkenet. Da er spekematen perfekt, sier han.
Brukes av alle
Den norske tradisjonsmaten er populær i hele befolkningen.
– Spekematen spises i alle landsdeler og aldersgrupper. Men senere undersøkelser har vist et oppsving også blant barnefamiliene. De yngste ser ut til å være glad i denne typen mat, sier rådgiver Oda Christensen i Matprat, Opplysningskontoret for egg og kjøtt.
Om lag en tredjedel av all spekemat som kjøpes her i landet kommer fra Gilde. Selskapet kommer trolig til å selge nær 4500 tonn spekemat i år. Volumet inkluderer 1000 tonn pinnekjøtt, som for det meste selges i ukene før jul.
Spekepølse er mindre sesongbetont enn annen spekemat. Den spises jevnt og trutt året rundt.
Legg inn kommentar eller trykk liker på denne artikkelen.
Intern:1932