
Europeiske ølhunder med sans for indisk og japansk mat har tørstet lenge etter drikke som passer til menyene. Nå kommer en indisk pils buktende sammen med en silkemyk japaner for å skylle ned savnet.
Indisk-britiske Karan Bilimoria tørstet etter øl som passet til curry. Han fant frem til verdens fremste ekspert på indisk brygg og alkoholmagi, Dr. Cariapa, – forøvrig verdens yngste utdannede bryggerimester. Målet var å lomme frem til en lager som ikke hadde for mye kullsyre og som kunne være både glattere i smaken samtidig som det hadde kompleksitet nok til å takle de sjenerøse smakene i det indiske kjøkken.
Sammen smakte de seg gjennom hundrevis av kombinasjoner med barley-malt, gjær, mais, humle og ris før de kunne sette i gang produksjonen i Bangalore, 1990.
Fra India til England
Etter å ha fraktet ølet den lange, byråkratiske veien fra India til England kunne Karan klirre rund med det bitende navnet «Cobra» på etikettene. Salget foregikk fra baksetet på en gammel 2CV som rommet 25 kasser i slengen.
– Det var ikke lett. Mange av de indiske restaurantene blir drevet av muslimer som ikke har lov til å smake på alkohol. Dermed ble det opp til restaurantkundene å bedømme Cobra, og dommen var klar, for salget har steget med rundt 40 prosent hvert av de siste ti årene, sier Karan.
I flere år var det curri-spisende engelskmenn som var de viktigste kundene. Ølet ble markedsført som indisk, til tross for at produksjonen etter hvert var flyttet fra Bangalore til Bedford.
Ølet fåes nå i over 90 prosent av de indiske restaurantene i Storbritannia og i de aller flste supermarkedene. 15 år senere er Cobra det hurtigst voksende ølmerket i Storbritannia og omsetter i dag for nærmere 800 millioner kroner.
Bred suksess
– Det handler i bunn og grunn om å ha et produkt som skiller ut på en eller annen måte, sier Karan Bilmoria.
En av de største fordelene med Cobra er at den fungerer sammen med sterk mat, mener øl-maharajaen.
– Det har blant annet slått an i Øst-Europa, fordi mye av ølet som produseres der har lignende kvaliteter som Cobra.
Helt fra starten av har han siktet mot eksport, men i liten skala. Først i 1996 tok eksportsalget seg opp. Nå har selskapet åpnet avdelinger i Sør-Afrika, India og USA.
Dette skal bidra til å spre Cobra-tørsten, som foreløpig er størst i Storbritannia, med hele 92 prosent av omsetningen, mens det strørste eksportmarkedet er Irland.
For å ta seg av det europeiske fastlandet har Bilimore fått med seg det belgiske bryggeriet Palm. Siden 2003 har de produsert Cobra fra sitt polske bryggeri. Etterspørselen øker kraftig og Cobra er nå inne hele 30 land. Bilimoria henviser til jungeltelegrafen.
Til Sushi
– Jo større suksess du har i et land, jo større suksess får du i et annet. Det er en dominoeffekt, forklarer øl-kunstneren.
Kiran var ikke den første til å bringe europeisk øl-tørst til Asia, for så å sende den tilbake til Europa. Allerede i 1876 kom Seibel Nakagawa tilbake fra et studieopphold i Tyskland. Her hadde han brukt tiden til å studere tysk ølbryggerkunst. Allerede året etter produserte bryggeriet sin første lager.
Sapporo er med dette Japans eldste bryggeri.
Dette er kvalitetsøl som bør passer den nordiske gane og selvfølgelig egner seg utmerket som drikke til sushi. Felles for både Sapporo Premium lager og Cobra Premium lager er innslaget av ris, som skaper en ren, men søtlig aroma som står seg bedre til kryddersterke retter. (www.desken.no).
Fakta
Navn: Cobra Premium Lager
Tilgjengelig: horeca markedet
Alkoholstyrke: 5% (33 cl. 66 cl og fat)
Pris: avhengig av utested
Produsent: Cobra Beer Ltd.
Land: England
Vurdering: Lyst øl med aroma av malt og humle. God smaksfylde med innslag av korn og en herlig, ren tone av ris. Deilig og diskret bitterhet i ettersmaken.
Navn: Sapporo Premium Lager
Tilgjengelighet: Daglivare og horeca
Alkoholstyrke: 4,7% (33 cl.)
Pris: Varierer
Produsent: Sapporo/Guinnes.
Land: Irland
Vurdering: Lyst øl med tørr og ren stil med jevnt og tett skum. Komplekst smaksbilde med korn og et lite innslag av søt ris. Fin ettersmak og balansert bitterhet. Denne egner seg ikke bare fint til sushi, men også til sterkere krydderretter.
Legg inn kommentar eller trykk liker på denne artikkelen.
Intern:613